Minder dominante plaats voor auto in Rupelmonde

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN RUPELMONDE

Er staan verschillende bouwprojecten op stapel, waaronder appartementen aan het Scheldefront.
Kristof Pieters Er staan verschillende bouwprojecten op stapel, waaronder appartementen aan het Scheldefront.
Rupelmonde krijgt een nieuw Scheldefront, maar de bewoners van 't Schelleke morren omdat er flats worden gebouwd. Ook op de oude scheepswerf klinkt kritiek bij de uitbreidingsplannen en wordt gevreesd dat deze niet verzoenbaar zijn met een autoluw karakter van het centrum.

"Met ons masterplan voor Rupelmonde hebben we een toekomstvisie vastgelegd", legt burgemeester Jos Stassen (Samen Voor Kruibeke) uit. "Dit plan versterkt de troeven die er nu al zijn: geen doorgaand verkeer, een rijke geschiedenis, aan de oever van de Schelde naast het groen van de polders. Het laat projecten voor wooninbreiding en nieuwe gemeenschapsinfrastructuur toe. Dit alles wordt versterkt door een invoering van zone 30 in de woonstraten en het woonerf in het Schelleke. Het Mercatorplein wordt niet parkeervrij, het parkeren zal wel anders georganiseerd worden. Voor de grotere, nieuwe woonprojecten wordt ondergronds parkeren voorzien. De auto blijft welkom in Rupelmonde, maar zal een minder dominante plaats krijgen."

Volgens CD&V is het autoluw maken van Rupelmonde zeker verzoenbaar met de bouwplannen. "Het gaat om inbreidingsplannen die ruimtelijk gedragen kunnen worden", zegt Filip Vercauteren. "Er is bovendien ondergronds parkeren voorzien aan de Scheldekaaien. Voor de bijkomende flats aan de oude scheepswerf is de RUP-procedure nog maar in de startfase en doorlopen we nog een participatietraject. Het masterplan voorziet de aanleg van twee randparkings, voor langparkeren en bezoekers, aan de rand van Rupelmonde: zone CNR en zone Gelaagstraat."

Volgens N-VA kan Rupelmonde probleemloos autoluw gemaakt worden. "De gemeente is dit eigenlijk reeds voor een groot deel. Ze wordt namelijk niet geconfronteerd met doorgaand verkeer door de dorpskern, een troef die het er aangenaam leven maakt", vindt Dimitri Van Laere. "Om de parkeerdruk te verlichten zijn wij voorstander van een ondergrondse parking onder het Mercatorplein, dat dan mee kan worden heringericht. De eigenheid van het Schelleke moet behouden blijven en bebouwing van het Scheldefront moet met respect voor de omgeving gebeuren. De ontwikkeling van de CNR-site dringt zich ook op." (PKM)




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • annick melis

    Dat de bewoners morren is geen probleem. Gewoon alles doorduwen. Zo wordt politiek vandaag de dag in Kruibeke gevoerd. De meeste huizen in wijk het Schelleke beschikken niet over een garage en de garages die beschikbaar zijn worden afgebroken....