Bewoners CNR vragen duidelijkheid over aantal flats

Nieuw plan zorgt voor onrust op oude scheepswerf

Dirk Van den Berghe en Karel Staes van de bewonersvereniging vragen duidelijkheid over de toekomstplannen voor de site van de oude scheepswerf.
Kristof Pieters Dirk Van den Berghe en Karel Staes van de bewonersvereniging vragen duidelijkheid over de toekomstplannen voor de site van de oude scheepswerf.
De bewoners van de oude scheepswerf CNR in Rupelmonde vragen duidelijkheid over de toekomstplannen van de site. Er is een startnota opgesteld voor de afwerking van het woonproject, maar niemand wil of kan zeggen hoeveel extra flats er nu gaan komen. Volgens het Departement Omgeving gaat het om 150 woongelegenheden, maar dat kan volgens de huidige bewoners alleen met hoogbouw gerealiseerd worden terwijl het gemeentebestuur het omgekeerde belooft.

Projectontwikkelaar Pullaar bouwde meer dan tien jaar geleden twee appartementsblokken op de vroegere scheepswerf CNR in Rupelmonde, samen goed voor 60 flats. Het oorspronkelijke plan voorzag in een tweede fase nog eens 46 woningen, maar daar stak Waterwegen en Zeekanaal een stukje voor. De urban villa’s stonden te dicht bij de Schelde en werden daarom geschrapt uit het plan. De gemeente zag intussen ook af van de geplande kmo-zone en een theaterzaal. Pullaar wil nu de rest van de site eindelijk eens afwerken. Het gemeentebestuur heeft daarom een nieuwe visie laten ontwikkelen door studiebureau Buur. De projectontwikkelaar liet eveneens een haalbaarheidsstudie maken. Beide vormen nu de basis voor de opmaak van een nieuwe RUP. 

“Tijdens een eerste samenkomst zijn ons plannen getoond met een laagbouw concept”, zeggen Dirk Van den Berghe en Karel Staes van de bewonersvereniging. “Daar hebben we wel een aantal opmerkingen over, maar in grote lijnen kunnen we ons daar nog mee verzoenen. We vonden het wel vreemd dat niemand zich wou laten vastpinnen op een exact aantal appartementen dat men hier wil realiseren. Groot was echter onze verbazing toen we de hand konden leggen op een nota van het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid. Daarin staat namelijk letterlijk dat de gemeentelijke administratie 150 bijkomende woongelegenheden wil realiseren op de volledige site. Dit aantal deed blijkbaar ook bij de hogere overheid de wenkbrauwen fronsen, want ze antwoordt dat dit enkel met hoogbouw gerealiseerd kan worden.”

Meer duidelijkheid

De bewoners vragen nu meer duidelijkheid, maar niemand wil of kan meedelen hoeveel extra flats er zullen bijkomen. “Voor ons maakt dit echter een wereld van verschil. We hebben zelf een appartement gekocht op basis van het plan dat men ons toen toonde, en dat is met 46 woningen die er nog zouden bijkomen, niet met bijkomende hoogbouw die ons zich volledig wegnemen. Bovendien is er slechts één ontsluiting naar de site. Men wil hier dan ook nog eens een bezoekersparking aanleggen met 160 plaatsen ter compensatie van parkeerplaatsen die men in het centrum wil schrappen.”

Een groot deel van de vroegere scheepswerf ligt er nog altijd braak bij
Kristof Pieters Een groot deel van de vroegere scheepswerf ligt er nog altijd braak bij

De eigenaarsvereniging benadrukt dat ze niet gekant is tegen de afwerking van het woonproject. “Maar er is een immens verschil tussen 46 en 150 extra flats. Rupelmonde zit al aan de top qua bevolkingsdichtheid per vierkante kilometer en in totaal wil men er nog 400 woningen bijbouwen tegen 2030.”

Burgemeester Jos Stassen (SamenVoorKruibeke) ontkent de cijfers die nu circuleren. “We willen ons niet laten vastpinnen op een exact aantal omdat dit net het onderwerp uitmaakt van de studie”, legt hij uit. “Wel kunnen we nogmaals bevestigen dat we inderdaad geen hoogbouw willen. De nieuwe flatgebouwen zullen dus niet hoger mogen zijn dan het huidige Atlasgebouw van vijf verdiepingen. Het is echter aan de ontwikkelaar om te zien of hij grote of kleinere appartementen wil realiseren en net daarom willen we geen discussie aangaan over exacte aantallen.”

Op het nieuwe plan zijn vijf bijkomende bouwblokken (wit op de kaart) ingetekend
Kristof Pieters Op het nieuwe plan zijn vijf bijkomende bouwblokken (wit op de kaart) ingetekend



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.