Webbureau lanceert eigen jenever

STAD HEEFT NA JAREN WEER EIGEN MOUTWIJN

Klaas Geldof stelt de jenever voor.
Black Lion Klaas Geldof stelt de jenever voor.
Webbureau Black Lion brengt DUST uit. Een jenever lanceren is bizar voor een in webdesign gespecialiseerd bedrijf. Black Lion huist echter sinds begin 2017 in gewezen graanstokerij Saint-Pol.

Even terug in de tijd. Graanstokerij Saint-Pol bevond zich bijna 90 jaar in de Gentsesteenweg.


Tot de merknaam in 2007 aan FX de Beukelaer werd verkocht, bekend van Elixir d'Anvers. De Antwerpenaren brengen sinsdien zelf de jenever St.Pol uit. In Kortrijk nam Saint-Pol nog een nieuwe start als graanstokerij De Jans, zonder succes evenwel. De Jans ging drie jaar geleden failliet. Maar nu heeft Kortrijk dus weer een eigen jenever, met dank aan Black Lion.


Het webbureau zit sinds begin dit jaar in de gerenoveerde opslagplaatsen van gewezen graanstokerij Saint-Pol.


"We worden voor alle duidelijkheid geen producent van jenever, onze 'core business' blijft webdesign", vertelt Klaas Geldof (35).


"Maar sinds we van Izegem naar hier verhuisden, groeide gezien de historiek van de gebouwen al snel het idee om Kortrijk weer zijn eigen jenever te geven. We waren eerst van plan om een gin te lanceren, maar stapten daar van af. We keren terug naar de roots en schenken jenever weer de aandacht die hij verdient. We maken verder komaf met het oubollige imago van jenever."

Kortrijk heeft weer zijn eigen jenever: DUST.
Black Lion Kortrijk heeft weer zijn eigen jenever: DUST.

Enthousiast

Zo is DUST geboren, in samenwerking met stokerij De Moor in Aalst. De naam DUST is dialect voor dorst, terwijl de laatste letters ST. een knipoog zijn naar jenever St.Pol.


De eerste lading bestaat uit 300 flessen. Een fles kost 29,90 euro. Er serveren al Kortrijkse cafés DUST, zoals De Gouden Aap in de Doorniksestraat. DUST wordt gevormd door twee soorten moutwijn, allebei op gebruikte Franse eiken wijnvaten gelagerd. "De smaak is uniek en krijgt een extra dimensie door toevoeging van extracten uit natuurlijke producten zoals jeneverbes, korianderzaad, engelwortel, citroenschil, kaneel, zoethout, iriswortel, kardemom, sinaasappelschil en steranijs", vertelt Geldof. "Je kan er alle kanten mee uit. Puur of met ijs is hij zacht, met een frisse toets. Voeg er tonic aan toe en de smaken komen nog meer vrij, met voorop het bittere van de sinaasappelschil. Je kan DUST ook gebruiken in cocktails zoals Dutch Negroni en Flemish Martinez. Ze zijn laaiend enthousiast in de cocktailwereld. Ze zaten er al lang op iets nieuws te wachten en niet op de zoveelste gin."


Blijft het bij één lading? "Er zijn al zo'n 50 flessen verkocht, er is dus wel degelijk interesse. Als het aanslaat, kunnen we zeker een tweede of zelfs derde lading van 300 flessen te koop aanbieden. Of er nog een tweede jenever volgt? Zeg nooit nooit", aldus Klaas Geldof. Info: www.dustjenever.be.