Water sijpelt in parking winkelcentrum

EIGENAAR LAAT RUWE MUREN BEKLEDEN MET BETONNEN WANDEN

Manager Yvan Devlaminck in de ondergrondse parking.
Henk Deleu Manager Yvan Devlaminck in de ondergrondse parking.
De eigenaar van winkelcentrum 'K in Kortrijk' pakt de waterinsijpeling in de ondergrondse parking aan.Zo wil men mosvorming op de wanden tegengaan. "Maar voor alle duidelijkheid: K verzakt niét", zegt manager Yvan Devlaminck.

Wie regelmatig de parking onder K binnen rijdt, heeft het vast al gemerkt. Er stroomt vaak water langs de muren naar beneden. "De waterinsijpeling is zichtbaar in de tunnel van de inrit kant Zwevegemsestraat en in de tunnel van de in- en uitrit kant Romeinselaan", verduidelijkt Yvan Devlaminck, die instaat voor de infrastructuur.

Op de wanden lijkt het alsof er zich al kegels vormen.
Henk Deleu Op de wanden lijkt het alsof er zich al kegels vormen.

Geen verzakkingen

"Het gaat over grondwater, maar ik benadruk dat er geen enkel risico is op verzakkingen. Wel is het zo dat het water zijn weg zoekt en de wanden van de in- en uitritten vervuilt. De muren slaan deels groen uit omdat er mosvorming is. Door afdruppeling aan de plafonds zou je op lange termijn zelfs stalactieten (pegels, nvdr.) krijgen zoals in een grot."


Union Investment, de Duitse eigenaar van K, laat momenteel werken uitvoeren om de wateroverlast weg te nemen. De insijpeling en de vuile muren zijn geen zicht voor wie de parking van Q-Park binnen rijdt. En dat zijn op een normale weekdag toch al snel een goeie 15.000 wagens. De werken worden uitgevoerd door de tijdelijke vennootschap Van Roey - Van Laere, destijds hoofdaannemer tijdens de bouw van K. Ingenieurs uit Nederland, die er onder meer voor de Rijkswaterstaat werken en gespecialiseerd zijn in dergelijke waterbeheersingswerken, volgen de werken in K op. "In het najaar van vorig jaar al werden op sommige plaatsen gaten gemaakt in de wanden om te zien van waar het water komt", vertelt Yvan Devlaminck. "Vandaar dat er ook meer water langs de muren naar beneden komt, wat opvalt bij sommige chauffeurs."

Betonnen wanden

Nu is het wegnemen van de waterinsijpeling zelf gestart. "Het water wordt waar mogelijk afgestopt, terwijl op sommige plaatsen ook de afvoer wordt aangepast of verbeterd", stelt Yvan Devlaminck. "Op die manier krijgen we het water zeker onder controle. De ruwe muren worden op sommige plaatsen ook bekleed met betonnen wanden. Dat brengt vooral een visueel effect met zich mee en maakt de in- en uitritten van de parkeerhaven veel properder. De meeste werken gebeuren in de in- en uitrit kant Romeinselaan. Daar is het plaatsen van de betonnen wanden al duidelijk te zien. De kostprijs van de werken is me niet duidelijk, maar alles moet tegen het najaar af zijn."