Ga naar de mobiele website
^ Top

Ministerie wil minder oefenvluchten

KLACHTEN GELUIDSHINDER AAN VLIEGVELD HOUDEN STEEK VOLGENS METINGEN

Rudy Dewilde (tweede van links) met enkele leden van de actiegroep.
Henk Deleu Rudy Dewilde (tweede van links) met enkele leden van de actiegroep.
De klachten over geluidsoverlast in de omgeving van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem zijn geen verzinsels. Metingen van de milieu-inspectie wijzen uit dat de buurtbewoners gelijk hebben. Het Vlaams departement Leefmilieu vraagt de provincie om onder meer het aantal oefenvluchten te beperken.

De jarenlange klachten over geluidsoverlast houden steek. De milieu-inspectie van het Vlaams departement leefmilieu deed op 17 en 31 januari en op 7 maart metingen aan de laatste woningen in de Neerbeekstraat in Wevelgem. In het verslag staat dat er op drukke vliegdagen een geluidsniveau is van ruim 65 decibel (wat overeenstemt met een luid gesprek en een voorbijrijdende auto). Tijdens het opstijgen van een jet werd een piek van bijna 94 decibel gemeten, wat erg hinderlijk is. Wie dat daar lang mee gecontronteerd wordt, riskeert gehoorschade.


De resultaten zijn geen verrassing voor de omwonenden. "Ik heb er vooral bij oostenwind last van", zegt Rudy Dewilde van de Actiegroep Vliegveld Wevelgem. "Dan moeten we ramen dicht doen en de televisie wat luider zetten. Als er grotere toestellen mee gemoeid zijn, is met elkaar praten of telefoneren onmogelijk. Soms houdt het lawaai lang aan, want bij momenten vliegt er om de drie minuten een vliegtuig boven onze woning."


Volgens het departement leefmilieu waren er vorig jaar 38.065 vliegbewegingen. Tachtig procent daarvan zijn oefenvluchten voor trainingen en scholingen. Dat is een stijging van ruim 10 procent in vergelijking met 2013.

Ook de luchtmacht maakt gebruik van het vliegveld.
Henk Deleu Ook de luchtmacht maakt gebruik van het vliegveld.

Geluidsdemper

Het departement leefmilieu stelt voor om trainingsvluchten stelselmatig af te bouwen én een maximum op te leggen op vlak van hinderlijke 'touch and go' oefenvluchten (even de landingsbaan raken en meteen weer opstijgen, nvdr.). Er wordt verder gevraagd om vliegtuigen met een startgewicht kleiner dan 2.000 kilogram, die 'touch and go' vluchten uitvoeren, uit te rusten met een geluidsdemper.


In Kortrijk en Wevelgem lopen tot eind deze maand openbare onderzoeken. Tot dan kunnen bewoners grieven kenbaar maken. "We vragen bijkomend ook scholing en training van helikopters in het weekend te verbieden", stelt Rudy Dewilde. "Helikopters zouden ook minimum 1.000 voet (ruim 300 meter) boven de bebouwde kom mogen vliegen. We vragen om 's nachts enkel nog medische vluchten toe te laten en geen zakenvluchten."


De stad Kortrijk en de gemeente Wevelgem brengen tegen midden juni een advies uit. Daarna is het provinciebestuur aan zet, dat beslist of de milieuvergunning wordt aangepast. "We nemen vooraf geen standpunt in en wachten het dossier af", zegt CD&V-gedeputeerde Bart Naeyaert. Ook de luchthavendirectie wacht af. "Het is te vroeg voor uitspraken over maatregelen", zegt directeur Stefaan Van Eeckhoutte. "Wel benadruk ik dat het opleiden van piloten tijdens trainingsvluchten belangrijk is voor de toekomst van de luchtvaart."



Meld een bug