Fietsstraat zaait tweedracht

HELFT HANDELAARS IN BUDASTRAAT VREEST OMZETVERLIES

Unizo-voorzitter Dirk Dupont en handelaars Katrien De Brabander, Severine de Lophem, Gilda Schaerlaeckens en Valerie Descamps in de Budastraat.
Foto Henk Deleu Unizo-voorzitter Dirk Dupont en handelaars Katrien De Brabander, Severine de Lophem, Gilda Schaerlaeckens en Valerie Descamps in de Budastraat.
De Budastraat wordt eind september de eerste fietsstraat van Kortrijk. Niet alle handelaars juichen dat toe. "Ik vrees klanten te verliezen", zegt Valerie Descamps van rookwaren Huis Descamps. Ook Unizo heeft twijfels. De stad evalueert na drie maanden.

Een fietsstraat houdt niét in dat autoverkeer verboden is. "Fietsers hebben er wél voorrang en rijden over de hele breedte van de weg", zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a). De helft van de handelaars is misnoegd. De Budastraat was vier jaar moeilijk bereikbaar onder meer door de bouw van de Budabrug. "Net nu automobilisten het eindelijk weer gewoon zijn om hier te passeren, maken ze er zonder inspraak een fietsstraat van", zegt Valerie Descamps. "Ik zie er geen meerwaarde in en denk zelfs dat ik klanten zal verliezen. Mijn klanten zijn vaak gehaast. Ik vrees dat sommigen niet meer door de Budastraat zullen willen rijden als ze voortdurend opgehouden worden door fietsers." Ook Severine de Lophem van speelgoed- en baby-artikelen Kristalijn is misnoegd. "Ik heb veel klanten die met hun wagen komen om grote artikelen op te pikken. Die gaan er minder vlot raken. Fietsers hebben hier al genoeg voordelen. Ze mogen nu al in beide richtingen fietsen, terwijl er drie fietsenstallingen zijn."

Veiliger

De andere helft van de Budastraat ziet er wel muziek in, zoals Gilda Schaerlaeckens van de Oxfam Bookshop. "Het zal veiliger zijn, want er wordt nu te snel gereden. Klanten zullen wél blijven komen met de wagen, want er verdwijnt geen enkele shop & go kortparkeerplaats." De Unizo-afdeling in Kortrijk stemt met tegenzin toe. "De fietsstraat wordt na drie maanden geëvalueerd", zegt voorzitter Dirk Dupont. "Als blijkt dat de omzet van de handelaars daalt, wordt de fietsstraat weer opgedoekt. Dat garandeer ik."


Schepen Weydts gelooft er in. "Alle begrip voor de onrust, maar we moeten het een kans geven. De Budastraat is perfect als eerste fietsstraat. Het is een smalle eenrichtingsstraat, waar bovendien geen bussen van De Lijn rijden. En er is een zone 30 van kracht. Die zal nu beter nageleefd worden, want de snelheid zal er automatisch dalen. Studies tonen trouwens aan dat wie met de fiets komt, meer uitgeeft in winkels. Er komt een verkeersbord aan het begin en het einde van de fietsstraat", verduidelijkt de schepen, die zich liet inspireren door oppositiepartij Groen.


De stad plant nog fietsstraten in onder meer de Wolvenstraat en de Lode de Boningelaan.