Busverkeer mogelijk tot zondag verstoord

CHAUFFEURS ZIJN WERKDRUK EN ONVEILIGE TERMINALS BEU

Vakbondsmensen Guido Steelandt (ACOD), Geert De Rous (ACLVB) en Alain Haegheman (ACV).
Henk Deleu Vakbondsmensen Guido Steelandt (ACOD), Geert De Rous (ACLVB) en Alain Haegheman (ACV).
Het busverkeer is in Kortrijk en omgeving mogelijk tot en met zondag 8 oktober verstoord. Chauffeurs staken omdat de werkdruk onhoudbaar is. "De Lijn moet dertien extra chauffeurs aanwerven", klinkt het bij de vakbonden. Chauffeurs vinden verder de vier nieuwe terminals in de stationsbuurt niet veilig genoeg.

Het geduld van de 137 chauffeurs van De Lijn in Kortrijk is op. Ze legden dinsdagochtend het werk neer. "Wel pas vanaf 9 uur om scholieren en studenten niet te treffen", vertellen enkele chauffeurs anoniem. Er is de onhoudbare werkdruk met in september meer dan 300 extra diensten. Dat komt omdat er door de werken voor de vernieuwing van de stationsbuurt geen centraal busstation meer is in de Tolstraat. Er zijn nu twee terminals aan de voorkant en twee terminals aan de achterkant van het station. Bussen moeten verder rijden. Ook de doorstroming is niet ideaal. Sommige chauffeurs zeggen zelfs brandwonden te hebben aan hun handen en zitvlak omdat ze te veel uren kloppen in hun bus en te weinig rusten. De vakbonden ACOD, ACV en ACLVB vragen De Lijn om in te grijpen door dertien extra chauffeurs voltijds aan te werven, betere afspraken te maken over rust in diensten en meer naar het personeel te luisteren. "Want nu hebben we zelfs geen tijd om naar het toilet te gaan", klinkt het nog.

De terminal in de Tacklaan.
Henk Deleu De terminal in de Tacklaan.

Ongevallen

De inrichting van de terminals bevalt hen niet. Vooral terminal 4 in de Tacklaan vlakbij de Doorniksetunnel, tegenover restaurant St. Christophe, vormt een probleem.


"Er vertrekken daar iedere dag massa's bussen naar scholen en het ziekenhuis AZ Groeninge", zeggen enkele chauffeurs. "Reizigers staan tot op straat en tussen de bussen omdat de terminal niet genoeg capaciteit heeft. Het is er onveilig. Daar komen ongevallen van. Er moet maar één bus een verkeerd manoeuvre doen in die mensenmassa en het is zover. Het is er ook moeilijk rijden met twee erg scherpe bochten in de Tacklaan en Wandelweg."

Buschauffeurs verzamelen op de stelplaats in de Weggevoerdenlaan.
Henk Deleu Buschauffeurs verzamelen op de stelplaats in de Weggevoerdenlaan.

Weg niet vinden

De chauffeurs wijzen er verder op dat veel reizigers de weg niet vinden. Omdat infoborden nog steeds ontbreken, ruim een maand na de ingebruikname van de terminals.


De Lijn is er mee bezig, een timing volgt later. De stad laat in afwachting vanaf volgende week wel extra aanduidingsborden zetten aan de voor- en achterkant van het station, waarop de weg naar de terminals staat. De stad is zelf verantwoordelijk voor schuilhuisjes.


Mensen staan nu gewoon in de regen. "De nieuwe huisjes zijn nog niet af. Er worden in afwachting vanaf de week van 23 oktober tijdelijk schuilhuisjes van andere locaties naar hier gebracht", zegt Isabel Cossement, woordvoerster van het stationsproject. Ook minder mobiele mensen hebben klachten. Omdat het ver stappen is naar terminal 4, waar bussen naar AZ Groeninge vertrekken. De Lijn werkt aan een oplossing. Er komt voor mindermobielen tegen het voorjaar van 2018 ook sowieso een lift, aan de trappen van de tunnel onder de sporen in het station.

Wilde staking

Vakbonden en directie zitten vandaag samen voor overleg. Afwachten wat er uit de bus komt. "De werkdruk is hoog, maar deze wilde staking is betreurenswaardig voor de reizigers", zegt Suzy Costers, provinciaal directeur van De Lijn.


Er is een stakingsaanzegging tot en met zondag 8 oktober. Stadslijnen liggen mogelijk tot dan plat.


Al kan het dat enkele chauffeurs toch zullen rijden. Streeklijnen rijden deels omdat De Lijn dat busaanbod sowieso voor de helft aan exploitanten uitbesteedt. Reizigers volgen best de site van De Lijn.