"Wij laten studenten niet in de steek"

VIVES REGELT ZELF BUSVERVOER TIJDENS STAKING

Eva Nelis, Taube Casteels en Janelle Lombaert zijn erg blij dat Vives zelf bussen inzet, nu chauffeurs van De Lijn staken.
Foto Deleu Eva Nelis, Taube Casteels en Janelle Lombaert zijn erg blij dat Vives zelf bussen inzet, nu chauffeurs van De Lijn staken.
Vives kan de staking van de buschauffeurs van De Lijn niet langer aanzien. De hogeschool regelt nu zelf busvervoer tussen de achterkant van het station en de campus op Hoog Kortrijk. "Wij kunnen onze studenten niet in de steek laten", zegt algemeen directeur Joris Hindryckx. De vakbonden beloven uitleg.

Vreemd zicht gistervoormiddag in de Minister Tacklaan, achter het station. Bussen van Sima Tours uit Lichtervelde namen de taak van De Lijn over om studenten naar de campus van Vives te brengen. Een straffe tegenzet om de staking van de chauffeurs van De Lijn te counteren. Kostprijs voor Vives: 1.500 euro per dag. "Het is dat of lessen schorsen, want studenten kunnen hier anders vaak niet op tijd zijn", vertelt Hindryckx. "Ik heb begrip voor de argumenten van de buschauffeurs van De Lijn en ik weet dat het niet hun bedoeling is om studenten te pesten. Maar ik moet iets doen. En ik verzeker dat Vives zelf bussen blijf inzetten, op iedere dag dat er gestaakt wordt."

Heel vervelend

De studenten vinden het een schitterend idee. "Ik ben niet kwaad op de chauffeurs van De Lijn, maar we lijden er wel onder", zegt Sammy Martens (18) uit Anzegem. "Zo moest ik al te voet van het station naar Vives. Dat is toch snel een halfuur stappen. Dat hoeft nu niet meer." Ook Eva Nelis (19) uit Anzegem, Taube Casteels (18) en Janelle Lombaert (18) uit Oudenaarde zijn in hun nopjes met het Vives-busvervoer. "We waren de voorbije dagen al enkele keren een beetje te laat in de les. Omdat we telkens weer moeten rondvragen wie ons kan ophalen aan het station. Heel vervelend. Kunnen de buschauffeurs van De Lijn het niet anders oplossen, in plaats van te staken? Al begrijpen we wel dat er iets moet gebeuren. De bussen van De Lijn zitten al te vaak stampvol. Dat is moeilijk houdbaar, voor studenten en de buschauffeurs."

Flyers uitdelen

Er wordt gestaakt omdat de werkdruk onhoudbaar is. Dat komt omdat er door de werken voor de vernieuwing van de stationsbuurt geen centraal busstation meer is. Er zijn nu verspreid vier terminals voor en achter het station. Bussen moeten verder rijden, waardoor de doorstroming niet vlot en bussen vertraging oplopen. De terminals kunnen ook veiliger, vooral die tegenover restaurant St. Christophe, in de Tacklaan, waar reizigers wegens plaatsgebrek tot op straat staan. Er zijn echter oplossingen in de maak, waarover zaterdag of maandag wordt gecommuniceerd.


"De staking is na zondag voorbij", zegt Guido Steelandt van de vakbond ACOD. "We begrijpen het initiatief van Vives. We snappen dat er wrevel is. We overwegen om volgende week flyers uit te delen op de bussen van De Lijn, om zo aan de studenten uit te leggen dat we ook voor hun veiligheid staakten. Zo willen we dat De Lijn het tekort aan plaats op de bussen eindelijk oplost", aldus Steelandt.


De lokale staking is dus bijna voorbij, maar Vives zet zeker nog eigen bussen in op dinsdag 10 oktober. Vakbond ACOD houdt dan een nationale staking tegen de regering-Michel, met mogelijk hinder bij de NMBS en De Lijn.