"Mooi of lelijk? Verkeersveiligheid telt!"

De okergele fietssuggestiestroken in de Vredestraat mogen dan niet om aan te zien zijn, ze verhogen wél de verkeersveiligheid, vindt mobiliteitsschepen Weydts.
Henk Deleu De okergele fietssuggestiestroken in de Vredestraat mogen dan niet om aan te zien zijn, ze verhogen wél de verkeersveiligheid, vindt mobiliteitsschepen Weydts.
Er is op Facebook een pittige discussie bezig over de nieuwe okergele fietssuggestiestroken in de Vredelaan, vlak bij het Van Raemdonckpark.

Sommige Kortrijkzanen vinden het uitzicht niets, met commentaren van 'lelijk' en 'verschrikkelijk' tot 'de charme van de laan is weg' tot gevolg. Veel anderen zijn voorstander en vinden het 'top' en 'mooi gedaan'. "Niet het uitzicht, maar de verkeersveiligheid telt", zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a). De laan wordt veel gebruikt door fietsende scholieren.


Die reden vroeger echter massaal op het trottoir om de onaangename kasseien te vermijden. Zo kwamen ze in conflict met voetgangers en spelende kinderen. "Door de kasseien deels te overlagen met asfalt, hebben fietsers nu meer comfort, waardoor ze niet meer uitwijken naar het trottoir", vervolgt Weydts. "Waarom het asfalt in okergeel is? Fietssuggestiestroken zijn bijna altijd okergeel, omdat die kleur opvalt. Indien het zwart zou zijn, zouden automobilisten meer geneigd zijn om toch deels over de fietssuggestiestroken te rijden. Het okergeel geeft je ook het gevoel dat de laan smaller is, waardoor automobilisten trager rijden. We lieten trouwens de slechtste kasseien weer effen leggen. Alle putten zijn weg."


(LPS)