"Gedaan met lang aanschuiven"

SLAGBOOM OPENT AUTOMATISCH BIJ BINNENRIJDEN PARKING ONDER HOUTMARKT

Schepen Axel Weydts in de ondergrondse parking Houtmarkt. Op de achtergrond zie je een medewerker van Skidata, die gisteren de gespecialiseerde software aanpaste.
Foto Henk Deleu Schepen Axel Weydts in de ondergrondse parking Houtmarkt. Op de achtergrond zie je een medewerker van Skidata, die gisteren de gespecialiseerde software aanpaste.
Wie de parking onder de Houtmarkt binnenrijdt, zal vanaf deze week niet meer lang aanschuiven. De slagboom gaat voor alle bestuurders automatisch omhoog, zonder dat je vooraf je bankkaart in de parkeerautomaat moet stoppen. De komende maanden volgen ook andere parkings in Kortrijk.

Houtmarkt, goed voor 168 plaatsen, werkt niet met ticketjes en heeft geen geldautomaten. Dat is sinds de opening van de parking in juli 2016 al zo. Wie binnenrijdt, hoeft nu voortaan ook echter vooraf geen bankkaart meer in de parkeerautomaat te stoppen. De slagboom gaat nu automatisch open.


"Een ANPR-camera scant alleen de nummerplaat van je auto bij het binnenrijden", legt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a) uit. Hij is ook voorzitter van het parkeerbedrijf Kortrijk (Parko).

Nieuwe software

"Bij het buitenrijden wordt elke nummerplaat opnieuw gescand. Daardoor weet de gespecialiseerde software meteen hoelang een wagen in de parking stond. Op het scherm van de parkeerautomaat verschijnt onmiddellijk hoeveel iemand moet betalen. Je moet dus alleen nog bij het buitenrijden je bankkaart in de parkeerautomaat stoppen. Daarna gaat het verschuldigde bedrag van je rekening en opent de slagboom. Het praktische, handige systeem kost Parko bijna niets, want in de parking Houtmarkt was alle materiaal al aanwezig. Softwarebedrijf Skidata moest alleen de software aanpassen", aldus Weydts.


In Nederland werken de meeste parkings al zo. In Vlaanderen is dat momenteel nog niet het geval.

Schouwburg

Er kunnen de komende dagen wel nog kinderziektes opduiken, wat altijd zo is met een nieuw systeem. "We gaan na een periode van proefdraaien ook de andere parkings in Kortrijk op die manier laten werken", vervolgt Weydts. "In de parkings Budabrug en Haven moet de al aanwezige technologie alleen aangepast worden. In de parkings Broeltorens, Schouwburg, Veemarkt en K zijn meer ingrijpende werken nodig, maar ook hier valt de investering uiteindelijk goed mee. Het gaat over zo'n 18.000 euro per parking. Vooral in de parking onder het Schouwburgplein is het zeer welkom dat ook daar binnenkort de slagboom automatisch opent bij het binnenrijden. Je hebt er immers een steile helling bij het binnenrijden, wat niet handig is als je eerst een bankkaart in de parkeerautomaat moet stoppen. Waarom Kortrijk voorloper is op het vlak van nieuwe parkeertechnologieën? Omdat we automobilisten alle mogelijke comfort willen aanbieden. Zo stimuleer je hen ook om ondergrondse parkings meer te gebruiken. We kunnen met Parko meestal meteen in de nieuwste parkeertechnologieën investeren, omdat het stedelijk parkeerbedrijf niet als doel heeft om winst te maken. We moeten alleen uit de kosten raken, meer niet."