Reactie op kritiek over mogelijke komst van tankstation voor trucks: “Waarloos gaat erop vooruit!”

Bert Verbessem woordvoerder van de Group Jost houdt er een andere visie op na dan het actiecomité van de buurtbewoners
Marc De Roeck Bert Verbessem woordvoerder van de Group Jost houdt er een andere visie op na dan het actiecomité van de buurtbewoners
“Waarloos gaat erop vooruit!”, dat is de slogan van Group Jost-woordvoerder Bert Verbessem. Daarmee reageert hij op de bezwaren die het buurtcomité verspreidt over de mogelijke komst van een tankstation voor trucks in de Mouterij in Waarloos.

Door een recente beslissing van de Jostgroup zullen alle 120 vrachtwagens die op de site in Waarloos en Kontich naar onder meer Carrefour vertrekken tegen 2021 vervangen worden door milieuvriendelijke LNG-voertuigen in de plaats van oude Diesels.

“Het voordeel voor de leefomgeving is zeer groot. LNG- en CNG-voertuigen stoten zeventig procent minder fijn stof uit, zijn stiller en hebben twintig procent minder CO2-uitstoot. Uiteraard moeten deze voertuigen ergens tanken en dat zal gebeuren in de industriezone ‘Mouterij’. Geen 720 voertuigen per dag zoals de buurt probeert te verspreiden, maar wel 120 die om de twee à drie dagen zullen komen tanken. 

Bert Verbessem, woordvoerder van de Group Jost
/ Bert Verbessem, woordvoerder van de Group Jost

Geen overleg

Spijtig genoeg is er nog geen overleg geweest met de buurt, maar met vragen kunnen ze altijd bij mij terecht”, vertelt Bert Verbessem, projectleider voor de Vlaamse CNG-stations van de groep. Zijn vroegere transportbedrijf dat op die site was gevestigd had daar 120 à 150 bewegingen per dag en Bert begrijpt dat er vragen worden gesteld over de aansluiting met de Michel Geysemansstraat en N1. 

Dit kruispunt is dan ook dringend toe aan modernisering, wat tevens een vraag is van de Sint-Michielsschool en van de werkgroep mobiliteit binnen de Dorpsraad Waarloos-Wild Veld. Vroeger had de site zelf aansluiting op de N1 en Waarloosveld, maar deze werden door het geldende BPA gesloten om de veiligheid op de N1 te kunnen garanderen.

Milieuvriendelijker

“De grootte van het station is ook al duidelijk”, legt Bert uit. “Er komen twee LNG-pompen met telkens twee verdeelzuilen om LNG te tanken. De twee pompen zijn nodig omdat onderhoud langer duurt dan bij dieselpompen en dus steeds één pomp operationeel zal moeten zijn. Ook de vrachtwagens van Carrefour komen hier samen rode diesel tanken. Uiteraard ter beschikking op ieder van deze vier tankpistes om niet te moeten overschakelen naar een ander product. Diesel is ook nog beschikbaar om enerzijds tussen 2019 en 2021 de oude nog niet vervangen voertuigen te kunnen laten te bevoorraden en om in de toekomst nieuwe aandrijvingen zoals ‘dual-fuel’ zoals Volvo LNG-Diesel mogelijk te maken”, vat Bert Verbessem zijn slogan samen.

“Als het Agentschap Wegen en Verkeer nu ook nog meewerkt om het kruispunt met de N1 veiliger te maken zal Waarloos een stuk milieuvriendelijker en veiliger naar voren komen”, aldus Bert Verbessem nog.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.