POLL. Moet er trajectcontrole komen op Koksijdsesteenweg?

Poll

Moet er trajectcontrole komen op de Koksijdsesteenweg tussen Oostduinkerke en Koksijde?

  • Ja 13%
  • Nee 87%
Meningen verdeeld over trajectcontrole tussen Oostduinkerke en Koksijde. Foto illustreert enkel de snelheid en is niet genomen in de Koksijdsesteenweg.
Benny Proot Meningen verdeeld over trajectcontrole tussen Oostduinkerke en Koksijde. Foto illustreert enkel de snelheid en is niet genomen in de Koksijdsesteenweg.
Julie Paelinck (LB) heeft zich tijdens de Koksijdse gemeenteraad uitgesproken tegen de geplande trajectcontrole op de Koksijdsesteenweg tussen Koksijde en Oostduinkerke. Ze vindt dat overbodig omdat er daar maar 50 kilometer per uur gereden mag worden. Bovendien vreest ze sluipverkeer langs de Pylyserlaan.

“Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts plant een trajectcontrole op de Koksijdsesteenweg, maar dat vinden we geen goed idee”, stelde Julie Paelinck in de gemeenteraad. “Er geldt daar al een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur, er is een volledig inhaalverbod op die baan en er stoppen regelmatig bussen die het verkeer automatisch doen stremmen. Als de trajectcontrole er zou komen, dan vrees ik dat het verkeer zich zal verplaatsen naar de Pylyserlaan. Geen goede zaak als je weet dat daar veel kinderen fietsen. Navraag bij de lokale politie leert me dat er in de Koksijdsesteenweg de voorbije jaren geen grote ongevallen zijn gebeurd. Bovendien is er geen overleg geweest over de invoering van de trajectcontrole.” Ook burgemeester Marc Vanden Bussche (LB) moest naar eigen zeggen via de pers vernemen dat zo’n controle op komst was in zijn gemeente.

Tijdens de raad zelf mocht oppositieraadslid Sander Loones (N-VA) niet reageren op de mondelinge vraag van Paelinck. Nadien zette hij de puntjes op de i. “De Vlaamse regering maakte een lijst van de twintig gevaarlijkste wegen in Vlaanderen. De Koksijdsesteenweg staat op de veertiende plaats. Koksijde moet een toonbeeld zijn van verkeersveiligheid en niet op zwarte lijstjes staan. Trajectcontroles hebben bewezen dat ze sterke resultaten opleveren. Dat automobilisten op die weg al traag rijden is goed, want dan zullen er weinig boetes uitgeschreven worden wanneer de trajectcontrole werkt. Het is een efficiënte manier om te controleren of iedereen zich aan de snelheid houdt. Wanneer de controle effectief zal werken, is nog niet duidelijk. De federale politie moet nog materiaal aankopen vooraleer het systeem operationeel kan zijn. Het zou de eerste trajectcontrole in Koksijde zijn.”




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • marc mortier

    Flitsen is alleen voor wie té snel rijdt en die borden worden niet door iedereen "gelezen" !

  • Jos Debruyne

    Het lieve raadslid Julie Paelinck (LB) moet eens elke dag een paar keer komen wandelen langs die drukke verkeersas waar in theorie 50 km mag gereden worden ... enkel een paar chauffeurs houden zich daaraan ... vooral die rondrijden met eentje die maar 45 km halen ... een goed idee die trajectcontrole want flitsen wordt daar toch nooit of heel zelden gedaan ...