De klant wil vooral beleving

WESTTOER STELT TOERISTISCHE TRENDS VOOR AAN KUSTONDERNEMERS

Ook Ivan Puystiens van Oh Restaurant in Sint-Idesbald schreef zich in voor het project Tendances van westtoer.
Benny Proot Ook Ivan Puystiens van Oh Restaurant in Sint-Idesbald schreef zich in voor het project Tendances van westtoer.
Al 35 kustondernemers schreven zich in voor het nieuwe project Tendances van Westtoer. Via workshops en coaching ontdekken ze de nieuwste trends op vlak van gastronomie, interieur en e-marketing.

Ivan Puystiens van Oh Restaurant in Sint-Idesbald aast vooral op praktische tips en tricks. "Lekker eten staat met stip op de eerste plaats maar de klant wil ook beleving. Daarom hebben we onze zaak recent verbouwd. In onze gastrobar kunnen klanten op hun gemak genieten van een glas wijn of bier met een hapje. Een gezonde keuken vinden we belangrijk. We hebben veel zakenmensen voor de lunch en die letten daar wel op. Sandra Bekkari volgen we al langer en ik kijk al uit naar haar tips. E-marketing voeren we via een website met webshop, sociale media en mailing. Dat evolueert echter zo snel dat het zeker nuttig is om daarover nog bijkomende informatie te krijgen. Dit project zal zeker het beeld over de kusthoreca verbeteren."

Voedingsdeskundige Sandra Bekkari.
Gudrun Steen Voedingsdeskundige Sandra Bekkari.

Drieluik

Westtoer is tevreden over de interesse. "Dit najaar snijden we gastronomie aan met onder meer een battle tussen de Koksijdse hotelschool Ter Duinen en een tegenhanger uit Frankrijk", overloopt projectmanager Iris Van der Borght de initiatieven. "Verder plannen we workshops en coaching op de werkvloer over onder meer foodpairing, gezonde voeding en het kookproces. We bevragen de deelnemers over waar ze naartoe willen met hun interieur."


"Met de antwoorden in de hand formuleren onze coaches een antwoord op maat. Ook inspiratietrips kunnen. Het grootste werkpunt op vlak van e-marketing is het interactieve element. Kunstondernemers zijn nog te weinig met sociale media bezig of houden hun website niet actueel genoeg. Een groepsaankoop van foto's of websites kan een concrete actie zijn. De coaching is voor de ondernemers gratis."

Gezond is niet saai

Sandra Bekkari, afkomstig uit Oostende maar woonachtig in Wingene, zet haar tanden in het gastronomische aspect. "Het ontbijt in veel hotels kan gezonder en gevarieerder. Gezonde voeding is zeker niet saai. Een boekweitpannenkoek bijvoorbeeld of verse granola zijn toppers. In restaurants mis ik te vaak een portie groenten. Dikwijls beperkt het zich tot sla en tomaten. Een ander aandachtspunt zijn de room en boter waarvoor veel gezondere alternatieven zijn en ook dat zal ik als boodschap meegeven." Ook sterrenchef Stéphane Buyens van Le Fox in De Panne is voedingscoach.


Het project Tendances loopt over drie jaar, kost 1.130.000 euro en gaat eveneens over de grens naar Frankrijk en Luxemburg. Europa komt met subsidies over de brug.


Daarnaast stimuleert Westtoer opnieuw klantvriendelijkheid aan de kust met het project share-a-smile. Vorig jaar deden 100 medewerkers van om en bij de 40 horecazaken mee. Deze week zijn een zeventigtal deelnemers gestart. Acteur Christophe Stienlet begeleidt de workshops.