Grootste winkelstraten als gezellige vlakte

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN KNOKKE-HEIST

Het huidige gemeentebestuur wil de Lippenslaan een make-over geven, net als de Dumortierlaan en de Kustlaan.
Foto Proot Het huidige gemeentebestuur wil de Lippenslaan een make-over geven, net als de Dumortierlaan en de Kustlaan.
De Lippenslaan in Knokke-Heist krijgt de komende jaren een grondige facelift. "We streven naar een open, gezellige vlakte", stelt het huidige gemeentebestuur. Ook de Dumortierlaan en Kustlaan worden onder handen genomen. De handelsdriehoek krijgt daardoor een nieuwe toekomst. Hoe staan de partijen daar tegenover?

Voor details over de vernieuwde handelsdriehoek is het nog te vroeg. "Een studiebureau is nog steeds bezig met het uitwerken van ideeën", klinkt het bij de huidige meerderheid.


Eerder liet ze zich al ontvallen dat het de bedoeling is om de drie grootste winkelstraten om te bouwen tot een open, gezellige vlakte, waar voldoende plaats is voor fietsers en wandelaars. Het idee kan op heel wat bijval rekenen, aangezien de straten er nu eerder verouderd bijliggen. Bij N-VA stellen ze zich evenwel vragen. "Deze ingreep komt hopeloos te laat", zegt lijsttrekker Cathy Coudyser.


"Onze partij klopt in de gemeenteraad al zes jaar op tafel dat er meer aandacht moet komen voor onze handelskernen. Pas na vier jaar werd een studiebureau onder de arm genomen. De leegstand is er in de tussentijd niet op verminderd. Uit cijfers blijkt dat de leegstand tussen 2012 en 218 met vier procent is gestegen", aldus Coudyser. "Wij vragen al langer om de 'gouden driehoek' fundamenteel anders in te richten: met minder auto's, en als aangename, bruisende en bereikbare winkelbelevingsstraten. Ook in Heist moet trouwens iets gebeuren om de handelskern weer leefbaar te maken. We willen de winkelleegstand aanpakken door starters en nieuwe winkelconcepten kansen te geven om een leegstaand pand goedkoper in te huren gedurende het eerste jaar. Daar kan een gemeente de bemiddelende rol opnemen."

Randparkings

Bij kartelpartij Groen-sp.a hopen ze vooral dat de vernieuwde straten enkele uren per dag zo veel mogelijk autoluw gemaakt worden. "Bij voorkeur zelfs volledig autovrij, zoals in de grote steden en gemeenten", zegt lijsttrekker Luc Lierman. "Extra openbaar vervoer richting het station of randparkings zou in dat geval zeker welkom zijn. Net zoals we hopen dat er in de plannen plaats zal zijn voor extra groen. In elk geval moet de handelswijk aangepast worden aan de noden van voetgangers, andersvaliden en fietsers." (MMB)