Eerste editie Lichtfestival lokt 140.000 bezoekers: “Enorme meerwaarde voor lokale economie”

Drie keer meer toeristen in Knokke-Heist tijdens eindejaarsperiode

Lichtfestival Knokke-Heist
Benny Proot Lichtfestival Knokke-Heist
De eerste editie van het Lichtfestival in Knokke-Heist was een groot succes. Meer dan 140.000 bezoekers zakten af naar de badplaats om de avonturen van ‘De kleine prins’ van dichtbij te bekijken. Ook de horeca blikt tevreden terug. Er kwamen drie keer meer bezoekers dan vorig jaar richting Knokke-Heist. “Het evenement zette ons meer dan ooit op de kaart ”, glundert schepen van Toerisme Anthony Wittesaele (Gemeentebelangen).

De spectaculaire en feeërieke openluchttentoonstelling van lichtkunst met het verhaal van ‘Le Petit Prince’ van Antoine de Saint-Exupéry als rode draad zorgde de voorbije maand voor verwondering en bewondering bij de bezoekers. Dat liet zich ook overduidelijk voelen in het aantal mensen die naar Knokke-Heist kwam afgezakt voor het Lichtfestival. Met meer dan 140.000 bezoekers kan het evenement terugblikken op een meer dan geslaagde eerste editie. De wandeling was dan ook gratis én liep langs de bekendste winkelstraten van de badplaats, wat meteen voor een leuke variatie zorgde. Het parcours van drie kilometer startte en eindigde aan het toerismekantoor op de Zeedijk met onderweg acht indrukwekkende lichtinstallaties. In 2019 en 2020 komt er een vervolgverhaal.

Schepen van Toerisme Anthony Wittesaele (Gemeentebelangen) reageert enthousiast op het succes. “De return van het Lichtfestival voor onze lokale economie is enorm. Het evenement zette Knokke-Heist meer dan ooit op de kaart als een plaats waar het ook in de winter heerlijk shoppen en vertoeven is. Ook de eerste tevredenheidscijfers tonen het grote succes van het evenement al duidelijk aan. Meer dan 90 procent van de bezoekers was tevreden over de wandeling langs de lichtinstallaties.” 

Gratis app 15.000 keer gedownload

Deels door het Lichtfestival was het tijdens de eindejaarsperiode over de koppen lopen in de badplaats. Als klap op de vuurpijl werd de gratis applicatie, die een leidraad vormde voor bezoekers van het festival, zo’n 15.000 keer gedownload. Daarmee prijkt het in de lijst van populairste entertainment-apps tijdens de eindejaarsperiode. De gemeente lijkt zo een geslaagde investering te hebben gedaan. Het festival kost jaarlijks zo’n 700.000 euro, maar de gehoopte return lijkt meteen een feit te zijn. Bezoekers kwamen vanuit het hele land én ook uit het buitenland.

Lichtfestival Knokke
Benny Proot Lichtfestival Knokke

Volgende editie

Bij het gemeentebestuur kijken ze nu al ongeduldig uit naar de tweede editie eind dit jaar, waar het verhaal van ‘De kleine prins’ een vervolg krijgt. “Ons Lichtfestival onderscheidde zich door het gebruik van één gekend en geliefd verhaal. We pakten niet zomaar uit met lichtjes, maar boden een artistiek verhaal op topniveau. Een verhaal dat bovendien veel meerwaarde bood voor Knokke-Heist, zowel voor de bezoekers, de inwoners als de lokale economie. We kijken nu al uit naar de verrassende staaltjes lichtkunst die vanaf december 2019 zullen te zien zijn, tijdens de tweede editie van het Lichtfestival”, besluit burgemeester Leopold Lippens.

Lichtfestival Knokke
Benny Proot Lichtfestival Knokke



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.