"Leerlingen komen liever naar school"

LEERKRACHT DE ZEEPAREL GEEFT SESSIES MEDITEREN

Een van de rustgevende oefeningen in de sessie.
Foto's Proot Een van de rustgevende oefeningen in de sessie.
De leerlingen van freinetschool De Zeeparel in Heist worden vanaf dit schooljaar volledig ondergedompeld in de wereld van mindfulness. Het doel: de concentratie, het zelfbeeld en uiteindelijk de resultaten van de kinderen verbeteren.

"En nu gaan we diep inademen. Laat zachtjes alles los. Wat er ook in je hoofd omgaat, laat het los."


De toon is meteen gezet wanneer we een sessie mindfulness in het speciaal ingerichte Pluslokaal bijwonen. Lerares Sofie Luyens specialiseerde zich in de materie en richt zich in freinetschool De Zeeparel op de gemoedsrust van de leerlingen. Ze neemt elke groep eenmaal per week apart om een sessie bij te wonen. Al snel wordt duidelijk dat alles is het teken staat van innerlijke rust en het uiten van emotie.


"Kom nu zachtjes recht en teken op de rug van de persoon naast je hoe je jezelf voelt. Laat de handen daarna los en probeer de warmte te voelen", gaat Sofie met zachte stem verder. Haar uitstraling en rustgevende toon hebben duidelijk effect. De kinderen die de sessie bijwonen, zijn zichtbaar ontspannen.

In een speciaal ingericht lokaal zitten lerares Sofie Luyens en de leerlingen in de kring.
Foto's Proot In een speciaal ingericht lokaal zitten lerares Sofie Luyens en de leerlingen in de kring.

Vrijblijvend

Directeur Anne Vermeersch is trots op het nieuwe initiatief. "Vorig schooljaar zetten we al onze eerste stappen met mindfulness in de school. Vanaf nu gaan we een stap verder en installeerden we een Pluslokaal om echte sessies te organiseren. Die worden ook geïntegreerd in het lespakket tijdens de zorguren", aldus Anne. Verplicht zijn de sessies niet. Kinderen of ouders die zich liever niet onderdompelen in mindfulness, hoeven niet deel te nemen. "Al zijn de reacties tot hiertoe heel positief", zegt de schooldirecteur.

Foto's Proot

Triangel

Tijdens het gesprek gaat lerares Sofie rustig verder. Een triangel is ondertussen de cirkel rond gegaan, waarna elk kind de kans krijgt om zijn of haar gevoelens te ventileren naar de groep. Opvallend genoeg lukt dat wonderwel en zonder schroom. "Het gevolg van de rust die de leerlingen ervaren", klinkt de simpele uitleg. De doelstellingen zijn alvast duidelijk. De sessies moeten zorgen voor een betere concentratie, positiever zelfbeeld én moeten de leerlingen aanzetten om emoties beter te ervaren en begrijpen. "Kinderen die in zichzelf geloven, hebben automatisch betere schoolresultaten. Daarom is er ook begeleiding voorzien in de klaslokalen zelf. Al blijft het zoals gezegd vrijblijvend", aldus Anne Vermeersch.

Tinteling

Bij de leerlingen zelf zijn enkel positieve geluiden te horen. "Ik voelde een aangename tinteling door mij gaan", zegt een van de jongeren. Dennis en Liam hebben nog een andere reden om tot rust te willen komen. "We hebben zussen thuis. Dan kan wat ontspanning wel eens deugd doen", lacht het duo. De schooldirecteur ziet het graag gebeuren. "De leerlingen komen veel liever naar school sinds we de mindfulness hebben geïntegreerd. Een hele dag stilzitten, is voor niemand leuk. We gaan zeker door op de ingeslagen weg", aldus Anne Vermeersch.