Veiligheid in Ursel komt op eerste plaats

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN AALTER/KNESSELARE

Vrachtwagens in het centrum van Ursel: het aantal zou binnenkort drastisch moeten verminderen.
Michel Moens Vrachtwagens in het centrum van Ursel: het aantal zou binnenkort drastisch moeten verminderen.
De weg van Aalter naar Eeklo snijdt het dorp Ursel bijna letterlijk in twee. Daardoor rijden ook nog steeds te veel vrachtwagens dwars door Ursel. Wat gaan de politieke kopstukken uit de nieuwe fusiegemeente Aalter doen, om het doorgaand verkeer zoveel mogelijk uit de dorpskern van Ursel te weren?

Een betere verkeersveiligheid in Ursel staat bij zowat elke partij hoog op het programma. "We moeten het vrachtverkeer zo goed mogelijk proberen te leiden langs de grote en goed uitgeruste gewestwegen die er vandaag al liggen", zegt Pieter De Crem van CD&V/N-VA. "De juiste weg voor zwaar verkeer om van Aalter naar Eeklo te rijden, is via de N44 en de N49. Die grote driehoek ligt er, en moet nog veel meer gebruikt worden. We moeten middelen zoeken om de chauffeurs te motiveren om die driehoek te nemen, en om de chauffeurs te demotiveren om toch nog door Ursel te rijden. Alle vrachtwagens uit Ursel halen is niet mogelijk, en zelfs niet wenselijk. We gaan de situatie goed moeten bekijken, samen met de gemeente Maldegem en de stad Eeklo. Want ook die liggen langs die drukke verbindingsbaan."

CD&V/N-VA wil in ieder geval tellingen laten uitvoeren. "We moeten de situatie precies in kaart brengen", zegt De Crem. "We moeten exact weten hoeveel vrachtwagens daar passeren, die daar eigenlijk niet moeten zijn. We willen zeker ook weten wat de bewoners denken. Meteen een volledig tonnageverbod inroepen voor Ursel, zou een stomme zet zijn. Het dorp moet nog altijd bereikbaar blijven."

Open Vld Plus wil het dossier van het verkeer door Ursel graag koppelen aan een totaalplan voor het dorp. De liberalen willen zelfs laten onderzoeken of een fameuze knip in de rijweg, voor een oplossing kan zorgen. "In de eerste plaats is er ook een visie op het centrum van Ursel nodig, zodat er een herinrichting kan gebeuren", zegt Vic De Jaegher. "We willen nadenken over een knip in de weg, of over andere mogelijke ingrepen. Op die manier kan er echt een lokaal karakter gegeven worden aan de weg die nu het dorp in twee snijdt. Ook hier moeten politieverordeningen duidelijk maken dat vrachtwagens enkel kunnen, wanneer ze effectief in Ursel moeten zijn voor een levering. De verbinding tussen de industrie van Eeklo en Aalter, moet afgedwongen worden via de N49 en N44."

Groen vindt het jammer dat er nooit eerder stappen ondernomen zijn, om de situatie daar te verbeteren. "Ooit waren er mooie dromen over de verbinding tussen het noordelijk en zuidelijk deel van Ursel", zegt Mieke Schauvliege. "Een dorpsplein met veel groen zou alle Urselnaren met mekaar verbinden. Helaas is het ook op het gemeentehuis van Knesselare bij dromen gebleven. Groen wil deze ideeën alsnog waar maken. Omdat wij er in geloven, en vooral ook omdat zo'n plan nog altijd kan rekenen op een ruim draagvlak bij de inwoners van Ursel. Vandaag is er echt werk aan de winkel. Momenteel blijft het vrachtvervoer tussen Eeklo en Aalter, in het dorp van Ursel stokken in de wielen steken. Terwijl er met de N44 en de N49 een perfect alternatief aanwezig is. Toch weigeren de verschillende overheden en instanties om deze route dwingend op te leggen. Het is inderdaad een omweg, maar de leefbaarheid van vele kleine dorpskernen zou hiermee wel een pak beter worden. Onze partij vindt dat het nieuwe Aalter op regionaal niveau moet pleiten voor de leefbaarheid van zijn deelgemeentes, en veel zwaarder aan de kar moet trekken om zwaar verkeer om te leiden via de grote gewestwegen. Vrachtwagens die daar niet echt moeten zijn, horen niet meer thuis in het dorp van Ursel."

(JSA)

De weg van Aalter naar Eeklo snijdt het dorp Ursel bijna letterlijk in twee.
Michel Moens De weg van Aalter naar Eeklo snijdt het dorp Ursel bijna letterlijk in twee.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.