Ga naar de mobiele website
^ Top

"Mijn ligfiets is niet 'gepimpt'"

RECHTER SPREEKT MAN VRIJ VOOR OPDRIJVEN MET MOTORTJE

Rudy Bosselaers (53) bij zijn bewuste ligfiets.
Foto KAR Rudy Bosselaers (53) bij zijn bewuste ligfiets.
Rudy Bosselaers (53) uit Keerbergen kan weer met een gerust fietsershart de weg op. De man werd vrijgesproken voor 'mechanische doping' aan zijn ligfiets. Ook al had hij een batterij ter ondersteuning, het is perfect legaal besliste de politierechter. "Bij 25 kilometer per uur valt het systeem uit en dat is legaal. Trappen om 50 kilometer per uur te halen, doe ik nog altijd zelf", bevestigt Bosselaers.

Fervent ligfietser Rudy Bosselaers werd in september 2015 door de politie van de weg geplukt langs de Haachtsesteenweg in Steenokkerzeel. Een agente van de PZ KASTZE zag - buiten haar diensturen - de man op zijn ligfiets toen snelheden halen tot 70 kilometer per uur, daar waar maar 50 was toegestaan. Bovendien maakte hij gebruik van de busstrook.

Zwaardere batterij

"De agente dwong me toen om daar te rijden. Dat waren cowboytoestanden. Ik reed eerst op de weg, maar vanuit het niets kwam er een auto achter mij rijden met daarin een gesticulerende dame. Al toeterend en met haar lichten flikkerend. Wist ik veel dat het om een agente ging", doet Bosselaers zijn relaas. De man moest aan de kant en zijn ligfiets werd in beslag genomen om er een reconstructie mee uit te voeren. "Dat was schabouwelijk. Een expert stak er een zwaardere batterij in en zei dan 'kijk je kan er 85 km/u mee', maar dat is natuurlijk nonsens."

De vijftiger moest zich voor de politierechtbank verantwoorden voor het opdrijven van de ligfiets, overdreven snelheid en het rijden op de busstrook. Hij riskeerde eerst nog zes maanden cel en 6.000 euro boete. In beroep werd de man uiteindelijk alleen veroordeeld voor het rijden op de buslaan: 300 euro boete waarvan de helft met uitstel. "Ondertussen ben ik gespecialiseerd in verkeerswetgeving. Het is noch een bromfiets, noch een motorfiets. Je moet kijken naar de hoogte van het zadel. Ik kan de fiets, ook al heeft hij drie wielen, dan ook niet laten inschrijven en ik mag er in principe zowel mee op de baan als op het fietspad. Maar dat laatste doe ik zelden omdat veel mensen mij niet opmerken als ze bijvoorbeeld hun garage uitrijden", vertelt Bosselaers, die blij is dat alle heisa achter de rug is.

Rug gebroken

De man heeft drie ligfietsen waarvan één zo'n 10.000 euro waard is. "Zo'n ligfiets weegt 21 kilogram, met een motortje gaat dat richting 30 kilogram. Ik fiets jaarlijks zo'n 20.000 kilometer en bij hellingen kan je wel wat hulp gebruiken. Een gewone fiets voor mij is moeilijk geworden omdat ik ooit mijn rug brak bij een skiongeval. Zo lang gebogen zitten, is niet meer mogelijk. Een ligfiets is zeer efficiënt en aerodynamisch. Ik ben ondertussen al zo'n drie of vier keer aan de kant gezet omdat ik niet op het fietspad reed of omgekeerd. Soms weten ze het zelf niet. Eigenlijk moet ik op de weg, maar mag ik op het fietspad", besluit Bosselaers.

Roel De Cleen van de Fietsersbond bevestigt. "Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een fiets en een rijwiel. In dit geval gaat het om een ligfiets met drie wielen wat valt onder de categorie rijwiel. In dit geval mag hij dus zowel op het fietspad als op de baan als zijn ligfiets niet breder is dan 1 meter."



Meld een bug