Frans Masereel Centrum opent prestigieus paviljoen van 1,1 miljoen

Knap staaltje architectuur huisvest kunstateliers en exporuimtes

Het nieuwe paviljoen heeft een opvallend houten plafond, dat uit 800 even grote houten balken bestaat.
Ton Wiggenraad Het nieuwe paviljoen heeft een opvallend houten plafond, dat uit 800 even grote houten balken bestaat.
Het Frans Masereel Centrum in Kasterlee heeft er een gloednieuw paviljoen bij. De stervormige vleugel, die als atelier en tentoonstellingsruimte kan dienen, is een knap staaltje architectuur. Het gebouw heeft 1,1 miljoen euro gekost.

Het Frans Masereel Centrum werd in 1972 opgericht en is de grootste aanbieder van kunstenaarsresidenties in België. Elk jaar verblijven ongeveer 75 kunstenaars uit binnen- en buitenland in de huisjes naast het koepelgebouw. Je ontdekt er grafische kunst in al haar vormen. Dat is volgens centrumverantwoordelijke Sofie Dederen uniek in België of Nederland. 

“Er zijn veel werkplaatsen, maar die bieden vaak maximaal twee technieken aan. Wij doen alles: van lasercutting over vlakdruk tot hoogdruk.”

Dat het hoofdgebouw een koepel is, is geen toeval. “Door een rond atelier te maken, heb je geen hiërarchische opstelling van de persen: alle kunstenaars zijn gelijk”, zegt Dederen. 

Het nieuwe paviljoen, het werk van architecten Hideyuki Nakayama uit Japan en Ido Avissar van het Parijse architectenbureau List, sluit naadloos aan op de bestaande koepel, ook wat visie betreft.

Taart

De betrachting van het Frans Masereel Centrum is kunstenaars en publiek dichter bij elkaar te brengen. Het paviljoen, dat je volgens architect Ido Avissar kan zien als een taart waaruit enkele stukken zijn gesneden, biedt op dat vlak heel wat mogelijkheden. 

“Je kan het gebouw vrij kan invullen. In de ene arm kan je een atelier inrichten, in de andere een tentoonstellingsruimte”, zegt Sebastian Roth, woordvoerder van het centrum. “Alles vloeit over in elkaar - de werkplaats wordt ook exporuimte. Anderzijds is het ook belangrijk dat de kunstenaars hun rust hebben, dus ook daar is ruimte voor.”

Architect Ido Avissar vergelijkt het nieuwe paviljoen met een taart waaruit enkele stukken gesneden zijn.
Ton Wiggenraad Architect Ido Avissar vergelijkt het nieuwe paviljoen met een taart waaruit enkele stukken gesneden zijn.

Wat ook opvalt, is het imposante houten plafond dat uit 800 houten balken bestaat. Kunstenaar-architect Jean Glibert gaf het plafond een kunstzinnige touch door een witte pijl te integreren. Het paviljoen is tevens een soort aangesneden cilinder van glas: in elke arm is een mooie uitkijk op het landelijke uitzicht in Kasterlee. Dat deelt de tuin op in verschillende delen, zodat er buitenexpo’s georganiseerd kunnen worden.

Gedrukte kunst

Het nieuwe paviljoen heeft een prijskaartje van 1,1 miljoen euro. Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open Vld) kwam de nieuwbouw officieel openen. “Dit garandeert een nog uitgebreidere residentiewerking voor kunstenaars, van jong talent – al dan niet nog op de schoolbanken – tot gevestigde waarden, nationaal en internationaal. Gedrukte kunst staat al lang sterk in België en is geenszins dood. Met dit nieuwe paviljoen verzekert het Frans Masereel Centrum zijn toekomst.”

Kunstenaars Tom en Nathan aan een pers in het oudere koepelgebouw in het centrum.
Ton Wiggenraad Kunstenaars Tom en Nathan aan een pers in het oudere koepelgebouw in het centrum.
Het paviljoen in opbouw.
Jeroen Verrecht Het paviljoen in opbouw.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.