Ga naar de mobiele website
^ Top

"Baardje laten staan om stoerder te lijken"

VRIJWILLIGER STEFAAN NIEUW GEZICHT VAN 11.11.11.-CAMPAGNE

Stefaan bij de affiche waar hij zelf op prijkt.
Foto VDI Stefaan bij de affiche waar hij zelf op prijkt.
De eindejaarscampagne van 11.11.11. wordt dit keer niet gedragen door een bekende Vlaming, wél door vrijwilliger Stefaan Monseré (39). De Ingelmunsternaar zet zich al twintig jaar voor de organisatie in en ziet zijn gezicht nu plots op 400 affiches in Vlaanderen en Brussel staan.

De lancering van de campagne gebeurde gisterenochtend met een toch wel opvallende guerilla-actie. De kale knikker van Stefaan prijkte plots op reuzegrote affiches met daarnaast de slogan 'Vlaanderen zit vol'. Een leuze die op het eerste zicht verwijst naar het harde discours van een partij zoals Vlaams Belang. De vaak verontwaardigde reacties op sociale media logen er dan ook niet om, maar later op de dag volgde dan de ontknoping met extra stickers die op de affiches bevestigd werden. Daarna luidde de zin: 'Vlaanderen zit vol...warme mensen die willen helpen'.

Verkeerd spoor

"We hebben de mensen inderdaad eventjes op het verkeerde spoor gezet", knipoogt Stefaan, die in het dagelijkse leven leraar in de Sint-Pietersschool in Emelgem is. "Maar op die manier wordt er natuurlijk wel over de campagne gepraat en dat is uiteindelijk toch de bedoeling. Met de slogan wil 11.11.11 haar vluchtelingencampagne in de kijker zetten en onderstrepen dat we solidair zijn met hen. Ik engageer me al twintig jaar voor 11.11.11", vertelt hij. "Eerst als jonge vrijwilliger bij de scouts en het jeugdhuis tijdens de jaarlijke straatactie, later bij het Ingelmunsters Comité voor Ontwikkelingssamenwerking (ICOS). Da's onze versie van een eigen 11.11.11.-afdeling, al gebeurt het ook al eens dat we ook een ander goed doel steunen. Met ICOS houden we jaarlijks een creatief evenement, van een West-Vlaamse versie van So You Think You Can Dance tot een quizavond in het lokale kasteel, die overigens op zaterdag 21 oktober plaats vindt. Door die acties was het contact met de Roeselaarse afdeling best goed en zij hebben me naar voor geschoven toen ze iemand van de vrijwilligers zochten om een nieuwe nationale campagne te dragen."

Baardje

Stefaan zag het meteen zitten om de opvallende campagne te dragen. Ook toen hij hoorde dat de slogan in twee delen verspreid zou worden en er dus wel eens verwarring over de boodschap zou kunnen ontstaan. "Ik heb zelfs speciaal een ringbaardje laten staan om me wat ruiger voor te doen", klinkt het. "Op die manier zou de slogan nog sterker overkomen. Toch heb ik over dat eerste deel geen negatieve reacties gehad. In eigen streek kennen de mensen me te goed als vrijwilliger voor het goede doel. Mijn vriendin was er ook wel voor te vinden. Alleen dat baardje vond ze wat minder (lacht). Ik heb ook drie kindjes, maar die zijn te jong om te beseffen dat hijn papa op een affiche prijkt Ondertussen krijg ik wel tal van berichtjes van vrienden die mijn gezicht herkend hebben en die het wel leuk vinden. Het tweede deel van de slogan verklaart natuurlijk alles."


Naast de affiche is er ook een promofilmpje van 11.11.11 met Stefaan in de hoofdrol. Sommige stukken werden ook in Ingelmunster gefilmd, met enkele dorpsgenoten er bij. "Een fijne ervaring", aldus Stefaan. "Al kan ik de impact nog maar moeilijk inschatten. De affiches zijn pas gisteren gelanceerd, dus ik ben benieuwd wat dat geeft als ik mijn hoofd straks in een grotere stad zie hangen."

Meer over


Meld een bug