Sprankelend, fruitig en 'hoppige' afdronk

na één jaar experimenteren: Wijnboer presenteert hoppewijn

Filip Decroix van wijngoed Zilver Cruys presenteert zijn Steenstraetse hoppewijn.
Gudrun Steen Filip Decroix van wijngoed Zilver Cruys presenteert zijn Steenstraetse hoppewijn.
Sprankelend, fruitig, en op het laatst proef je de hop: dat is de Steenstraetse hoppewijn van Filip Decroix (49) van wijngoed Zilver Cruys in Boezinge. "Ik wilde een product waarmee de Belgen, bierdrinkers bij uitstek, zich kunnen identificeren. Daarom heb ik het bekende ingrediënt uit onze streek toegevoegd."

Filip Decroix is geen onbekende in wijnland. In Boezinge heeft hij een domein van 3,5 hectare met daarop 13.000 wijnstokken die jaarlijks gemiddeld een duizendtal flessen met acht soorten wijn opleveren. Hij kaapte er al een paar nationale en internationale onderscheidingen mee weg. De nieuwste telg van zijn familie wijnen is de Steenstraetse hoppewijn. "De naam verwijst naar de ligging van mijn wijngoed Zilver Cruys, bij Steenstraete. Na een jaar experimenteren ben ik bijzonder blij met dit eindproduct. Ik koos voor mijn eigen chardonnay omdat die een fruitige nadronk heeft en perfect past bij de twee hopsoorten die ik heb toegevoegd. Een extra uitdaging was de mousserende wijn. Het was vaak zuchten en zweten, want simpel was het niet. De wijn mocht niet te bitter zijn en de temperatuur en het gewicht van de hop zijn cruciaal. Ook de rijpingsduur van de hop in de wijn is essentieel. Sinds april laat ik de hoppewijn proeven door experts en de commentaren zijn lovend. Ik geloof echt in dit product", zegt Filip.


"Ik voel me vaak de Don Quichot van de wijnwereld, maar dit keer heb ik een winner vast", lacht Filip. "Ik breng nu 3.800 flessen van de Steenstraetse hoppewijn op de markt en binnenkort nog eens 8.000. Het moet een exclusief product blijven, vooral voor speciaalzaken en restaurants. Naast de bijzondere smaak heeft de wijn nog iets origineels: het etiket. Het label is gemaakt van satijnstof en weekt niet af in een ijsemmer zoals soms gebeurt bij papieren etiketten. Het plaatje is compleet. Ik denk er zelfs aan om binnen een paar maanden een nieuwe versie te lanceren waarbij de hopsmaak nog sterker is."


Wij proefden de Steenstraetse hoppewijn en waren verrast. Eerst door de sterke sprankel en daarna door de fruitsmaak. Het is even wachten tot de hopsmaak de mond vult, maar uiteindelijk smelt alles bij elkaar tot een mooie en lekkere combinatie.


De hoppewijn wordt het beste fris opgediend. De wijn bevat een alcoholpercentage van 12,5 procent. Op de Tooghedagen in Ieper dit weekend kan je de wijn proeven. Een fles van 75 centiliter kost 18,5 euro, een fles van 37,5 centiliter kost 10,95 euro.

Het speciale etiket is gemaakt van satijnstof en weekt niet los in de ijsemmer zoals een papieren etiket.
RV Het speciale etiket is gemaakt van satijnstof en weekt niet los in de ijsemmer zoals een papieren etiket.