"Waar moeten we onze wagen zetten?"

HONDERDTAL BEWONERS OP INFOMOMENT HERAANLEG DE LEET

Zo zal het Vandenpeereboomplein eruitzien.
Repro Eric Flamand Zo zal het Vandenpeereboomplein eruitzien.
Op het infomoment over de heraanleg van De Leet in Ieper werden de definitieve plannen voor het Vandenpeereboomplein voorgesteld. Dat het aantal parkeerplaatsen daalt van 285 naar 214 baart bewoners zorgen. "Op drukke moment moeten mensen gebruik maken van de randparkings", aldus schepen van Stadsontwikkeling Dominique Dehaene (CD&V).

De heraanleg van De Leet is voor het stadsbestuur een kans om het plein en de omgeving in een nieuw kleedje te stoppen. Er werd een wedstrijd uitgeschreven en als winnaars daarvan kwamen de Tijdelijke Vereniging Bureau B+B Stedebouw en landschapsarchitectuur bv + SumProject architecture & engineering uit de bus. Die stelden woensdagavond het definitieve plan voor in het Museumcafé aan een honderdtal aanwezigen.

Publieke functie

"We hebben geprobeerd om de geschiedenis van de Leet en de beeldwaarde van monumenten zoals de Lakenhalle en de Sint-Maartenskathedraal prominent te laten zien in het ontwerp", aldus Veronique Henderix van het architectenbureau. "Zowel de park- als pleinzones worden sober aangelegd en krijgen publieke en multifunctionele functies. De rand van het park wordt bijvoorbeeld een wandelpad of een zitelement." Het Sint-Maartensplein zal worden aangelegd in dezelfde blauwe porfier als de Grote Markt, De Leet wordt aangelegd in rode steen, dezelfde soort als de voetpaden van de centrumstraten. De buurt rond de kathedraal en het huidige Astridpark moeten een aaneengesloten groene parkzone vormen, waar mensen kunnen spelen, picknicken en uitrusten. Er komt ook een verharde zone die kan dienen als podium voor evenementen. "De Leet zal in dit plan in ieder geval verkeersarmer zijn dan nu het geval is, met eenrichtingsverkeer", klinkt het. "Er zijn waterpartijen voorzien en nieuwe bomen aan de kant van de gevels."

Minder parkeerplaatsen

Het ontwerp voorziet nog parkeerplaatsen voor kortparkeerders en mensen met een beperking zowel ter hoogte van de handelszaken als aan de noordkant van het plein.


Op het Sint-Maartensplein kunnen automobilisten haaks parkeren aan de kant van kathedraal. Het langparkeren in de woonstraten blijft ook behouden. Dat parkeren leverde na de voorstelling echter meteen opmerkingen op, vooral omdat blijkt dat het aantal parkeerplaatsen van 285 naar 214 gaat. "Waar gaan we onze wagen moeten plaatsen? Op de randparkings? Allemaal goed en wel, maar wat als je boodschappen hebt gedaan of je kleine kinderen bij hebt?", klonk het.

Randparkings

Schepen Dehaene merkte op dat de stad inderdaad inzet op de randparkings. "Er is een compromis gezocht en bij het oorspronkelijk plan zijn er een paar parkeerplaatsen bijgekomen", aldus de schepen. "Op drukke momenten doen we een beroep op het gezond verstand van de mensen en vragen we hen gebruik te maken van de randparkings. Van een ondergrondse parking is er geen sprake, wegens te duur."


Tussen de aanwezigen op het infomoment waren er niet enkel negatieve stemmen te horen. Een bewoner zei dat hij zich wel kon vinden in het plan. "De Leet is van iedereen en niet alleen van de omwonenden", aldus de man. "Bij het afwegen van alle elementen vind ik dit een goed plan. Ik parkeer mijn wagen aan de Leopold II-laan."


Nu moeten de technische plannen uitgewerkt worden en de werken gegund. Het is de bedoeling om begin 2019 van start te gaan.