Herinrichting mogelijk pas voor binnen 15 jaar

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN HULDENBERG

De heraanleg van de N253 zal mogelijk nog 15 jaar op zich laten wachten.
Vertommen De heraanleg van de N253 zal mogelijk nog 15 jaar op zich laten wachten.
In het kader van een investeringsproject van het Agentschap Wegen en Verkeer zal de N253 heringericht worden, of dat was toch alleszins het plan. De centen werden echter uit het project getrokken door het AWV zodat het vermoedelijk vijftien jaar wordt uitgesteld.

De N253 moest in de eerste plaats veiliger gemaakt voor de zachte weggebruiker. De 300 onteigeningen van voortuinen in Huldenberg vangen ten vroegste in 2019 aan. Voor dit project werden eerder 30 woningen in Huldenberg en Oud-Heverlee onteigend.

Eerste schepen en voormalig burgemeester Marc Verheyden (CD&V) legt uit. "Ondanks het uitstel konden we enkele quick wins ten voordele van de zwakke weggebruiker behalen op te smalle en te gevaarlijke stroken in dit dossier dat al te lang aansleept", weet de schepen. Dat gebeurt onder meer op de baan tussen het Struikenbos en de Jan Vranckxstraat in Neerijse, de bocht onderaan de Kleine Puystraat en de Eygenstraat en aan het station van Loonbeek zal er ook verbreding komen aan de bocht van de Jan Van der Vorstlaan. "Bepaalde talluds verdwijnen om de veiligheid te verbeteren. De voetpaden over het hele lange traject worden eveneens verbeterd", aldus lijsttrekker Verheyden.

Afvalwater stroomt IJse in

"We hebben in juli gezeten met Aquafin, de geplande werkzaamheden zullen vermoedelijk vijftien jaar worden uitgesteld", opent burgemeester Danny Vangoidtsenhoven (Open Vld). "Aquafin zelf zal al enkele ingrepen zelf komen verrichten. Dat zal gebeuren aan de Kanstanjekouter in Loonbeek, waar vuil water de IJse instroomt. Ook in Neerijse, onderaan de Kapelbergstraat stroomt een groot deel van het afvalwater de IJse en de Dijle in. Daar moeten deze werken komaf mee maken. We hebben ook samengezeten met de Fietsersbond om een traject tussen Leuven en Hoeilaart uit te tekenen over een vlak parcours", aldus de liberale lijsttrekker.

Groen is samen met de bewoners rond de N253 vragende partij voor een gewestweg met veilige voet- en fietspaden en minder doorgaand vrachtverkeer.

"De quick wins komen enkel het auto- en vrachtverkeer ten goede en jagen de snelheden de hoogte in. De N253 lokt nu nog meer dan vroeger klein en groot sluipverkeer, die ontwijken kilometerheffingen en files op snelwegen. De voorgestelde oplossingen om paden langs de IJse en door natuurgebied te gebruiken als fietspad zijn onrealistisch want de weg is van slechte kwaliteit, onbruikbaar wanneer het donker wordt en niet te onderhouden bij bijvoorbeeld winterweer. De huidige Vlaamse minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft het dossier N253 voor jaren geparkeerd. Zijn partij is lokaal voorstander om fietsers en voetgangers via het recreatieve IJsepad en soms onveilige paden van Huldenberg naar Leuven te leiden. Het Vlaams Gewest heeft in 2013 het Huldenbergse bestuur geadviseerd om geen vrachtroutes op de N253 uit te tekenen, omdat er geen bedrijventerreinen liggen van regionaal belang. Groen wilde dat dit overgenomen werd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, maar behalve wij had niemand daar oren naar. Het gevolg is dat het zware verkeer over de N253 en door onze dorpen blijft razen. Het nieuwe bestuur moet bij het Vlaams Gewest de heraanleg van de N253 met veilige fiets- en voetpaden op korte termijn terug op de agenda plaatsen", vindt lijsttrekker bij Groen Huldenberg Luc Robijns. (SVDL)




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.