Na ruim tien jaar nog niet af

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN HOLSBEEK

Het ruggengraatproject wil de slechte staat van de hoofdbanen aanpakken. Het project is ondertussen al meer dan tien jaar aan de gang, maar nog niet af.
Vertommen Het ruggengraatproject wil de slechte staat van de hoofdbanen aanpakken. Het project is ondertussen al meer dan tien jaar aan de gang, maar nog niet af.
Het ruggengraatproject wil de slechte staat van de hoofdbanen aanpakken. Het project is ondertussen al meer dan tien jaar aan de gang, maar nog niet af. Hoe zit het nu met deze situatie?

Achiel Claes, lijsttrekker van oppositiepartij Holsbeek Beweegt, is hard voor het ruggengraatproject. "Sinds ik weg ben als schepen van Openbare Werken, zo'n zeven jaar geleden, is er nauwelijks iets veranderd. Nu hebben ze nog gauw voor de verkiezingen de dorpskern van Nieuwrode aangepakt, maar die plannen stonden al 15 jaar klaar. Aan de centrale as is eigenlijk niets meer veranderd en die plannen in Nieuwrode-Dorp zijn simpelweg niet doordacht", meent Claes.


"De timing van de verschillende delen is bepaald door Vlaanderen, dat het grootste deel van de rioleringen betaalt: hetzij via Aquafin, hetzij via een toelage aan de gemeente. Door de samenwerking met Vlaanderen zorgen we er voor dat de weg geen twee keer moet opgebroken worden, én dat dit project betaalbaar is voor de gemeente Holsbeek", stelt burgemeester Hans Eyssen (CD&V). "Van het ruggengraatproject is 75 procent af. De Groenstraat, Dutselstraat, Leuvensebaan deel 1 en 2, Kortrijksebaan, Gobbelsrode, Gravenstraat deel KD, Bruul, Rotselaarsebaan en de Gebrs. Van Tiltstraat zijn af. De dorpskern van Nieuwrode is bijna half af. Holsbeek realiseert met het project iets waar geen enkele andere Vlaamse gemeente in slaagt: àlle hoofdwegen volledig heraanleggen, met fiets- en voetpaden. Het traject is 11 km lang. Samen met de zijtakken gaat het over 18 km hoofdwegen." (ADPW)