Inspectie na rel vastbinden bejaarden: "Geen bewijs dat arts werd geraadpleegd"

Het stuk in deze krant toen een ex-werkneemster in september de toestand in het rusthuis hekelde.
hln Het stuk in deze krant toen een ex-werkneemster in september de toestand in het rusthuis hekelde.
Uit het inspectieverslag blijkt dat zorgcentrum Sint-Medard niet kan bewijzen dat het opsluiten en 'fixeren' van bejaarden gebeurd is na overleg met een arts en familie. Want dat is verplicht. Ook wordt de klachtenprocedure niet toegepast. "Maar in beide gevallen gaat het om administratieve fouten", beweert OCMW-voorzitter Ward Dierickx (N-VA). "Voor élk geval was er overleg."

Op 19 september dit jaar verklaarde een gewezen werkneemster, die weliswaar anoniem wilde blijven, op Radio 2 dat er allerlei zaken misliepen in het zorgcentrum in Wijtschate. Zo zou er veel te weinig personeel zijn en werden dementerende patiënten in hun kamer opgesloten en op hun bedden vastgebonden. Het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin voerde diezelfde dag nog een inspectie uit in het zorgcentrum. Nu is het verslag van de inspecteur klaar. "Op het vlak van zorg blijken we met alles in orde, enkel op administratief vlak zijn er enkele puntjes waaraan gewerkt kan worden", is de verklaring van OCMW-voorzitter Ward Dierickx (N-VA).


In het verslag van de zorginspectie staan inderdaad twee opmerkingen. Eén daarvan is dat het centrum niet kan aantonen dat de huisarts en de familie betrokken waren bij het opsluiten van mensen in hun kamer of bij het vastbinden op bed. Want de zogenaamde 'fixatie' voor bepaalde patiënten is wel degelijk toegelaten, maar wél met de voorwaarde dat er overleg is met een arts en met de familie. "Er is in élk geval overleg geweest met een arts en met de familie, maar we moeten op dat vlak de administratie inderdaad verbeteren", aldus de voorzitter. "Er is ondertussen al overleg geweest met de hoofdverpleegster en alles zal op dat vlak beter worden bijgehouden. Er was blijkbaar iets te veel aandacht voor de zorg, maar te weinig voor de papieren. Als de procedure dat echter voorschrijft, moeten we ons daar wel aan houden."

'Foute communicatie'

Een tweede opmerking in het verslag was dat de klachtenprocedure in de praktijk niet wordt toegepast. "Het klachtenregister werd inderdaad administratief niet goed bijgehouden", is de verklaring van de voorzitter. "Blijkbaar was er iets fout gelopen bij de interne communicatie van de persoon die zich over de klachten moest buigen. We zullen de klachtenprocedure nu in handen geven van onze sociale dienst, die alles vanaf nu zal opvolgen."

Geen personeelstekort

Op alle andere vlakken blijkt volgens de inspectie het zorgcentrum wel in orde, in tegenstelling tot wat de anonieme klager beweerde. "Volgens de inspecteur is er geen personeelstekort en ook de nachtelijke bezetting is in orde. Er zijn altijd twee personen voor 67 bedden aan de slag, wat zelfs een goede score is. Op vlak van besparingen heb ik nog eens navraag gedaan bij alle diensten. Tot mijn verbazing heb ik geen enkele post gevonden waarop we hebben bespaard, integendeel, er werd geïnvesteerd. Er was een perceptie van besparingen door het feit dat we de prijzen marktconform hebben gemaakt. We stonden met een achterstand omdat het vorige bestuur de prijzen nooit had verhoogd."