Binnenschip knalt frontaal op duwer en zinkt

Berging kan tot tien dagen duren, Albertkanaal gedeeltelijk gesloten

Het binnenschip Dardia, geladen met 1.000 ton kunstmest, zonk in het Albertkanaal. Alleen de kajuit is nog zichtbaar.
Vanderveken Het binnenschip Dardia, geladen met 1.000 ton kunstmest, zonk in het Albertkanaal. Alleen de kajuit is nog zichtbaar.
Op het Albertkanaal is gisterenochtend omstreeks 7 uur een zestig meter lang binnenschip op een duwer  - een duwboot met enorme bakken ervoor - gebotst en gezonken. Het ongeval gebeurde ter hoogte van Mondelez in Herentals. Een achterliggend schip kon de twee bemanningsleden uit hun benarde positie redden.

Het zwaar beladen binnenschip, de Dandia, voer bij de aanvaring vooraan onder het hogere schip, de Bryan, waarna de Dandia zonk. Het schip ligt momenteel op de bodem van het Albertkanaal. Enkel de kajuit is nog zichtbaar boven het wateroppervlak.

“Onze hulpverleners waren snel ter plaatse. De bemanning van het binnenschip kon in veiligheid gebracht worden op een achterliggend schip. De Dandia is beladen met 1.000 ton kunstmest, ook de brandstof zit nog in het schip. De situatie is wel stabiel, het schip verliest geen brandstof of lading meer”, zegt burgemeester Jan Bertels.

Redders in nood

De twee bemanningsleden van het vergane schip zijn in veiligheid gebracht op een ander schip, de Calamus, dat achter hen voer. “We hebben het ongeval niet zien gebeuren. Daar was het veel te donker voor, en de afstand tussen ons en de Dandia was te groot. We zijn voorzichtig achter het schip doorgevaren en hebben de twee bemanningsleden bij ons aan boord genomen”, zeggen de bemanningsleden van de Calamus.

“Ze waren in paniek, maar ongedeerd. Aangezien we regelmatig dergelijke situaties oefenen zijn wij kalm gebleven en hebben we de bemanning meteen kunnen helpen.”

Op het Albertkanaal zijn de vertragingen voor het scheepvaartverkeer inmiddels grotendeels achter de rug, meldt De Vlaamse Waterweg. Er zijn geen wachtende schepen meer, al kunnen schepen wel nog steeds slechts beurtelings en onder begeleiding langs het gezonken binnenschip varen. 

De berging van het schip zal pas ten vroegste volgende week plaatsvinden.

De bemanning van de Calamus hielpen de bemanning van het gezonken schip van boord.
Vanderveken De bemanning van de Calamus hielpen de bemanning van het gezonken schip van boord.

De schepen varen met radar en elk schip heeft boordlichten, zodat ze tijdig opgemerkt kunnen worden door aankomende schepen. Ook zijn er naast het Albertkanaal op verschillende plaatsen tekens aangebracht zodat de schippers weten waar ze zich bevinden. Hoe dit ongeval kon gebeuren, is momenteel nog niet duidelijk. De scheepvaartpolitie onderzoekt de zaak.

De berging van het schip zal nog een hele tijd op zich laten wachten, tot wel tien dagen. Momenteel worden bij verschillende bergingsfirma’s offertes opgevraagd. De verzekering van de eigenaars van beide schepen maken de keuze in onderlinge afstemming. De schipper die uiteindelijk aansprakelijk zal worden gesteld voor het ongeval, zal ook de kosten van de bergingsfirma op zich moeten nemen. Dat het schip onder een hoogspanningleiding ligt, zal de bergingswerken nogbemoeilijken.

Het schip ligt vlak onder de hoogspanningskabels, net voor de versmalling van het Albertkanaal.
Vanderveken Het schip ligt vlak onder de hoogspanningskabels, net voor de versmalling van het Albertkanaal.

Momenteel is het Albertkanaal op de plaats van het ongeval aan één zijde opengesteld voor het scheepvaartverkeer. De Vlaamse Waterwegen plaatste oranje boeien vlak tegen het schip en bakende met grote groene boeien het gezonken schip af. Medewerkers van De Vlaamse Waterwegen zullen van aan de kant in verbinding staan met schepen die deze route moeten nemen en hun door de nauwere doorgang loodsen. Bij het vrijgeven van het Albertkanaal waren niet alle schippers even blij, ze hebben namelijk bijna een hele dag moeten wachten alvorens ze hun tocht verder konden zetten. De komende dagen zal het scheepvaartverkeer er moeizaam verlopen.

Medewerkers bakenen het gezonken schip af zodat het Albertkanaal deels kan worden vrijgegeven.
Vanderveken Medewerkers bakenen het gezonken schip af zodat het Albertkanaal deels kan worden vrijgegeven.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • mario vermeersch

    er zullen in het Albertkanaal volgend jaar veel planten groeien.