Van Parijs-Roubaix naar een eigen zaak

Sander Helven (28) wordt na wielercarrière ondernemer in wielerkledij

Ex-wielrenner Sander Helven (links) start samen met Krijn Swinnen een bedrijf in wielerkleding.
Mine Dalemans Ex-wielrenner Sander Helven (links) start samen met Krijn Swinnen een bedrijf in wielerkleding.
Sander Helven (28) uit Hechtel reed de voorbije jaren grote wielerklassiekers als Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Amstel Gold Race. Twee jaar geleden hing hij zijn fiets aan de haak, maar van een zwarte gat was geen sprake. Hij startte met ‘Tex.Vision’, een zaak gespecialiseerd in wielerkledij.

Na zijn carrière begon Helven meteen met zich te verdiepen in de voedingsleer. “Dat segment sprak me ook heel hard aan. Gezonde voeding is immers de brandstof van het lichaam. Doorheen de tijd ontwikkelde ik steeds meer interesse in wielerkledij en vooral de grote verschillen die hierin zijn. Ik zat uren en uren in mijn wieleroutfit: van de vrieskou in het Vlaamse voorjaar tot de brandende zon in hartje zomer. Zo leerde ik dus reeds wat belangrijk is. Tegelijkertijd groeide mijn belangstelling voor computerdesign en leerde ik IT’er Krijn Swinnen kennen. Dankzij onze samenwerking is het nu mogelijk om bij ons zelf wielerkledij te ontwerpen.”

De Hechtelaar heeft veel bijgeleerd over de verschillende stoffen en kwaliteiten die wielerkledij kan bevatten. “Dat is een onderschat onderdeel in de sport, omdat de prijs altijd een issue is. Toch zit de atleet uren in zijn outfit en dan is comfort ook belangrijk. Aerodynamica maakt eveneens zijn opmars. Wat is er leuker dan ‘gratis’ tijdswinst gewoon door een ander soort uitrusting? Na lang studiewerk begon ik te bouwen aan het hele online gebeuren om de klant zo maximaal mogelijk van dienst te zijn. Het liefst hebben we persoonlijk contact met de klant en gaan we de baan op, maar de markt speelt zich anno 2018 steeds meer online af.”

Swinnen en Helven openden een kantoor van ‘Tex.Vision’ in Tessenderlo en samen werkten ze aan 3D-technologieën. Ondertussen kan je als klant in 3D bekijken hoe een outfit eruit ziet als iemand aan het fietsen is, een wereldprimeur. “Niet alleen leuk, maar ook handig. Zo heb je de perfecte weergave van hoe zichtbaar alle logo’s zijn en hoe de kleurencombinaties uiteindelijk uitkomen”, legt Sander uit. De zaak mikt ook op bedrijven en maakte het mogelijk om snel bestellingen te plaatsen, al is de grootste doelgroep toch de competitieve wielerclub.

Van topsporter naar gedreven ondernemer, Sander Helven heeft zeker zijn weg gevonden. “Ik heb altijd een zeer grote passie gehad om te ondernemen. Het zit niet in mijn aard om stil te blijven staan. Mijn netwerk in het wielrennen komt nu goed van pas. Eigenlijk heb ik nergens spijt van. Ik zat vijftien jaar op de fiets, waarvan vier jaar professioneel. Daardoor heb ik veel plaatsen gezien en heb ik veel geleerd over mezelf. Ik zat altijd met plezier op de fiets en nu amuseer ik me ook met het bedrijf. Ik hoop om straks een gevestigde waarde te worden in het wielrennen met Tex.Vision en te groeien met de zaak!” 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.