Zeg niet Grenslandhallen maar 'Park H'

EVENEMENTENCOMPLEX KRIJGT METAMORFOSE AAN BUITENKANT

Voor de deur komt een evenementenplein.
Foto RV Voor de deur komt een evenementenplein.
De laatste wegwijzertjes naar de 'Grenslandhallen' worden de volgende dagen nog weggehaald en vervangen. Voortaan heet de hele site immers 'Park H'. "Het klinkt niet alleen internationaler, het dekt beter de lading", zo vinden de investeerders. Die hebben de ambitie om er het grootste amusementscentrum van Limburg van te maken.

Gisteren werd op de site ook 'Expo Hasselt' voorgesteld, het verbouwde oudste gedeelte van de hallen. "Want nu is de cirkel bijna rond," zegt CEO Jan Van Esbroeck trots. "Rondom is er al heel veel veranderd. De dancing Versuz kwam er bij, we hebbem met Crudo een toprestaurant, er is Jumpsquare, Plopsaland, en de Ethiasarane. Maar we hadden ook nog deze oude beurshallen, de klassieke 'Grenslandhallen' waarmee het ooit allemaal begon. Het dak bestond uit een geraamte van ijzer met glas, en heel ecologisch was dat allemaal niet meer. Bovendien was het geheel ingedeeld in kleinere ruimtes. Niet bepaald handig als je een beurs wilde organiseren. De hele ruimte is nu uitgebroken en het dak vernieuwd. Nu kun je wel een beurs houden, al mikken we even goed op grote personeelsfeesten."

Fietstunnel

Voorzitter Tom Vandeput kondigt nog de metamorfose aan de buitenkant aan. "De parking is nog een grote betonnen vlakte, en ook de uitstraling vanaf de Grote Ring kan beter. Daar gaan we voor zorgen. Er komt extra groen, en pal voor de deur gaan we een evenementenplein inrichten. Als de Rode Duivels het zo goed blijven doen op EK's en WK's, dan wordt dit de ideale plek om grote schermen op te zetten. Er komt bovendien een tunnel onder de ring door, waardoor fietsers en voetgangers makkelijker naar hier kunnen komen. Uiteindelijk liggen we hier maar goed een halve kilometer van het Dusartplein af."


Tromgeroffel was er toen communicatiedeskundige Koen Lambrechts de nieuwe naam voor de hele site bekend mocht maken. "Het moet wat internationaler klinken, want we zitten hier in de Euregio. Bovendien zijn we nu niet langer louter de beurshallen, maar hebben we inderdaad een grote site met veel amusement zoals Plopsa voor de kleinsten, de Versuz voor de fuivers, een restaurant voor de fijnproevers en iets sportief met Jumpsquare. Een nieuwe naam is dus echt een logisch sluikstuk. Het heet hier voortaan 'Park H', met als ondertitel 'It's happening here'. Voordeel is dat je Park H ook in het Engels en Frans kan begrijpen." Vorig jaar telde 'Park H' in totaal 1.110.571 bezoekers. "En dat aantal kan groeien," denk CEO Jan Van Esbroeck. "Mensen rijden niet meer vanuit Limburg naar grote congrescentra in bijvoorbeeld Brussel. Ze blijven liever dicht bij huis. En daar spelen we handig op in."