Stadscentrum voor voetgangers: waarom niet?

STEM 2018

Tijdens de laatste maanden werd er al geëxperimenteerd met meer verkeersvrije straten in de Hasseltse binnenstad. Is het een goed idee om alle autoverkeer binnen die kleine ring te weren?
Mine Dalemans Tijdens de laatste maanden werd er al geëxperimenteerd met meer verkeersvrije straten in de Hasseltse binnenstad. Is het een goed idee om alle autoverkeer binnen die kleine ring te weren?
Tijdens de laatste maanden werd in Hasselt al volop geëxperimenteerd met meer verkeersvrije straten in de binnenstad. Is het een goed idee om alle autoverkeer binnen die kleine ring te weren? Volgens uittredend schepen van Mobiliteit Habib El-Ouakili (sp.a-groen) is dat de toekomst.

"Een standpunt waar we ons alleen maar achter kunnen scharen", zegt lijsttrekker en partijgenoot Marc Schepers. "En wat ons betreft mag het gerust wat sneller gaan. Dat bewoners, hulpdiensten en leveranciers toegang behouden lijkt me evident. Maar wat moeten andere automobilisten nog zoeken in de binnenstad? Vaak zie je bestuurders rondjes rijden op zoek naar die ene vrije parkeerplek. Die zijn er voldoende op de randparkings rond de stad. Een verkeersvrij centrum geeft ons bovendien de kans om de straten anders aan te leggen. Je kan bijvoorbeeld de niveauverschillen tussen stoep en straat weghalen. Dat is meteen een stuk makkelijker voor rolstoelgebruikers, kinderwagens en winkelkarretjes."

Volgende legislatuur

Burgemeester Nadja Vananroye (CD&V) zit grotendeels op dezelfde golflengte. "Het is zeker iets wat haalbaar is in de volgende legislatuur. Het gaat hem zeker niet over het zo maar halsoverkop afsluiten van straten. We willen het geleidelijk aan doen: we doen al meer voor fietsers en er is ons parkeermanagementsysteem waardoor bestuurders makkelijker een parking vinden. Er is nog overleg nodig met De Lijn en de NMBS, maar als we ook een goed openbaar vervoernet hebben zie ik Hasselt steeds autoluwer worden. Zeker binnen de Groene Boulevard. We kunnen dat afdwingen met verzinkbare paaltjes en systemen met nummerplaatherkenning, zodat alleen auto's die echt in de binnenstad moeten zijn hier nog kunnen rijden."

Oppositiepartijen N-VA en Open VLD doen gedeeltelijk mee. "Maar maak van de auto nu ook weer niet de grote vijand," vindt Hans Similon, lijsttrekker voor Open Vld. "Waarom zou het stadscentrum bijvoorbeeld ook 's avonds nog verkeersvrij moeten zijn? Wat verkeer verhoogt net de sociale controle, en die willen we zeker niet helemaal weg. En bewoners en leveranciers moeten natuurlijk binnen kunnen. Overigens willen we ook dat alleen nog propere lijnbussen door ons stadscentrum rijden: ofwel op aardgas ofwel elektrisch. Daar moeten we bij De Lijn echt eens op hameren."

Dat laatste vinden ze ook bij de N-VA. "De grote logge bussen moeten zich focussen op onze randparkings en op de deelgemeenten. Kleinere en groener openbaar vervoer kan gemakkelijk aan de huidige vraag in het stadscentrum voldoen. Daarin zou Hasselt eens een échte voortrekkersrol kunnen opnemen", laat Steven Vandeput weten. "De autovrije zone in de binnenstad uitbreiden tijdens de openingsuren is goed. Maar de stad moet wel nog bereikbaar blijven, ook voor mensen die iets moeilijker te been zijn."

Verontreiniging nog te hoog

Kim De Witte wijst er op dat de luchtverontreiniging in de binnenstad nog te hoog is. "Dus dat zoekverkeer moet er echt uit. De binnenstad wél autovrij maken kan perfect, zo bewijst een stad als Gent vandaag. De luchtvervuiling is daar sterk gedaald. En de belangrijkste wegen zijn nog altijd onze luchtwegen."

Frank Troosters van het Vlaams Belang ziet het dan weer omgekeerd. "We willen helemaal geen verkeersvrije binnenstad. De Grote Markt en enkele winkelstraten, OK. Maar voor de rest moeten we de stad nog in kunnen. Promoot het openbaar vervoer en begeleid auto's naar de parkings, maar verbied ze niet helemaal de toegang tot onze binnenstad." (RTZ)