Limburgse Wild Bitterbal gelanceerd

Slager Kusters presenteert Dieudonné Akkermans en Maartje Beijsens van La Saison Culinaire de eerste bitterbal van ree en everzwijn.
Foto Jempi Welkenhuyzen Slager Kusters presenteert Dieudonné Akkermans en Maartje Beijsens van La Saison Culinaire de eerste bitterbal van ree en everzwijn.
Onder de noemer 'Van jager tot slager' werd tijdens de presentatie van de Stichting La Saison Culinaire de l'Euregio de Limburgse Wild Bitterbal gelanceerd. Hij is gemaakt van vers geschoten wild uit Limburg.

Vijftig procent ervan is ree en vijftig procent bestaat uit everzwijn. In totaal bevat de bitterbal 30 procent vlees, goed voor dertig gram per bal. De rest bestaat uit bouillon, kruiden en paneermiddel. Het product is 100 procent natuurlijk. Er worden momenteel wekelijks 6.000 bitterballen geproduceerd bij slagerij Kusters in Margraten. Die exporteert de bitterballen naar de retail in Belgisch en Nederlands Limburg.


La Saison Culinaire de l'Euregio is een marketingplatform dat seizoensgebonden tal van streekproducten in de kijker plaatst. Denk daarbij aan bier en wijn, koffie en thee,gebak, fruit, groenten, mosterd en zogenaamde 'signature dishes'. Die worden van ondernemer, producent of leverancier tot bij de klant gepromoot. Cees Santifort uit Opgrimbie (Maasmechelen) neemt Belgisch Limburg voor zijn rekening. Zo zijn er onder meer contacten met Lanaken, Riemst, Bilzen, Borgloon en Tongeren.


Binnenkort gaan de diensthoofden van de Toeristische Diensten met de Stichting in overleg voor een structurele samenwerking. Er zijn folders, een app en een website. Daarop is zeker de agenda interessant. Voor het najaar worden tal van activiteiten aangekondigd, waaronder een vijftal in Belgisch Limburg (WJL)