Krijtlijnen voor Spartacusplan uitgezet

MINISTER VAN MOBILITEIT BEN WEYTS ZET TOEKOMST VAN ELKE TRAMLIJN OP DE RAILS

Zo zou de sneltram eruitzien.
Borgerhoff Zo zou de sneltram eruitzien.
Er lijkt dan toch toekomst voor het Spartacusplan en het openbaar vervoer in Limburg. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft oplossingen klaar voor elke lijn. Zo komt er eerst een trambus op lijn 2, wil hij lijn 3 prefinancieren om de aanleg te vergemakkelijken en zegt hij toe verder te willen met lijn 1.

Lijn 1

Vorige week verspreidden de Nederlandse partners al het jubelbericht dat ze 6 miljoen euro veil hadden als compensatie voor de ingekorte lijn 1, samen met nog heel wat andere toegevingen in de rand. Gisteren gaf de minister toe dat hij met dat plan kan instemmen. De gecontesteerde lijn 1 tussen Hasselt en Maastricht lijkt daarmee gered. "Al was dat wel mijn voorstel aan hen en niet omgekeerd", zegt Weyts fijntjes. "Maar goed, wat mij betreft is dat een faire deal. We moeten eerlijk durven toegeven dat het nog een hele tijd zal duren voor die tram ook daadwerkelijk zal rijden. Aan Nederlandse zijde moet er administratief nog heel wat gebeuren. Maar het alternatief was wel al 17 miljoen uitgegeven euro weggooien."

De sneltram tussen Hasselt en Maastricht zal ook stoppen aan een nieuwe halte in Bilzen.
KOS De sneltram tussen Hasselt en Maastricht zal ook stoppen aan een nieuwe halte in Bilzen.

Lijn 2

Voor lijn 2 wil de minister heel snel schakelen. "Net omdat het nog even wachten zal zijn op lijn 1. De verbinding richting Maasmechelen is nochtans economisch heel interessant. Ze verbindt belangrijke troeven als de UHasselt, het Nationaal Park Hoge Kempen en Maasmechelen Village. Daarom het voorstel om daar een ruime, comfortabele trambus van 24 meter op een eigen bedding te laten rijden. Dat heeft heel wat voordelen. Je hebt er op de eerste plaats geen enorme infrastructuur voor nodig als voor een sneltram, maar die bedding zou je later wel kunnen gebruiken om de tram op te laten rijden. In principe zouden we daar al in 2018 mee kunnen rijden." Hetzelfde principe toepassen voor lijn 1 zou op Nederlands grondgebied niet lukken, zo verklaarde de minister gisteren tijdens de commissie Mobiliteit in het Vlaams parlement.

Gemeenteraadslid Rob Beenders is blij met de klare taal van Weyts.
Photo News Gemeenteraadslid Rob Beenders is blij met de klare taal van Weyts.

Lijn 3

Wat lijn 3 betreft richting Neerpelt wil Weyts een treinverbinding prefinancieren. "Ik wil het zo presenteren dat het heel gemakkelijk wordt voor de NMBS en Infrabel om hier ja tegen te zeggen en een nee heel moeilijk te maken."


De minister benadrukt wel dat de Vlaamse regering zich nog moet uitspreken over hele dossier. "Er is in het verleden veel gefocust op lijn 1, terwijl het Spartacusplan zoveel meer is. Ik hoop dat we nu, met dit omvattende plan voor alle lijnen, een boost kunnen geven aan de mobiliteit in Limburg."


Vlaams parlementslid en Hasselts gemeenteraadslid Rob Beenders (sp.a) is blij met de klare taal van Weyts. "Het is nu duidelijk dat hij ook achter lijn 1 staat. Maar de tijd van studies en onderzoeken is voorbij. Hopelijk volgt de uitvoering snel", zegt hij.

Topprioriteit

Bij N-VA juicht Beenders' raadsgenote Lies Jans vooral de doorbraken in lijn 2 en 3 toe. "Minister-president Bourgeois stelde eerder al dat Lijn 3 binnen een topprioriteit was. Dat is logisch, gezien de gigantische verkeersknoop die er al decennialang richting Noord-Limburg ligt. Verder is ook de realisatie van Lijn 2 naar Maasmechelen voor ons essentieel. Het Maasland is een regio die onder meer door de sluiting van Ford Genk met grote moeilijkheden kampt. Dat wordt nu aangepakt", aldus raadslid Jans.