80 jaar geleden stortte brug over Albertkanaal in

NU NOG IS 'RAMP VAN HASSELT' VERPLICHTE LEERSTOF VOOR BRUGINGENIEURS

Op 14 maart 1938 stortte de brug over het Albertkanaal in. Ze was amper een jaar daarvoor geopend.
Karolien Coenen Op 14 maart 1938 stortte de brug over het Albertkanaal in. Ze was amper een jaar daarvoor geopend.
De instorting van het viaduct in het Italiaanse Genua herinnert aan een ophefmakend incident in eigen land. Op maandag 14 maart 1938 om 8.26 uur 's ochtends gebeurde het onvoorstelbare in Hasselt. De brug over het Albertkanaal was nog maar goed een jaar eerder geopend, maar plots brak ze al in stukken en plofte hij in het water. De ramp van Hasselt is vandaag nog altijd verplichte leerstof voor brugingenieurs. 

Eerder dit jaar liep nog een tentoonstelling over de ramp in de Limburgse provinciehoofdstad. "Het is vreemd, maar steeds minder Hasselaren herinneren zich de ramp nog," legde ingenieur Sven Curé afgelopen maart uit. "Het is natuurlijk ook al tachtig jaar geleden. En we hadden ook één groot geluk: de tram Hasselt-Genk was net voorbijgereden. De trambestuurder had al een oorverdovend gekraak gehoord, en hij besloot iedereen tegen te houden. Een zeer goede ingeving want even later brak de brug in stukken, en denderde alles in het water."

"Niemand raakte gewond, maar heel Hasselt kwam wel vol ongeloof naar het spektakel kijken. Hoe kon zoiets nu gebeuren? Goed een jaar eerder was het pronkstuk over het Albertkanaal geopend. Het was een voor die tijd fenomenaal bouwwerk. Weet je dat dit ooit de langste gelaste brug van West-Europa was?"

Belangrijke les

Ingenieurs kwamen verbouwereerd kijken. Wat kon hier toch foutgelopen zijn? "De kranten schreven dat maar liefst 40.000 mensen zich vanaf de oever vergaapten aan de brokstukken. Dat waren meer kijklustigen dan voor de traditionele Virga Jesse Omgang.

Het idee van sabotage deed al heel snel de ronde. Toch werden alle brokstukken grondig onder de loep genomen door wetenschappers. Uiteindelijk stond de oorzaak vast: de gebruikte materialen en de lastechnieken waren niet geschikt voor deze constructie. Meteen haalde de 'Hasselt bridge' de vakliteratuur. Ingenieurs hebben hier een belangrijke les geleerd. Door het onderzoek en de ervaring na de ramp in Hasselt konden nadien betere bruggen gebouwd worden. Vijf jaar geleden is nog een nieuw wetenschappelijk werk uitgegeven, en ook daarin is nog steeds sprake van 'Hasselt bridge' en de ramp van 1938. Het blijft dus een uiterst belangrijke 'case'."

Ingenieur Sven Curé nam het initiatief voor een expo over de ramp, die liep van 3 maart tot 1 juli in Het Stadsmus in Hasselt.
Karolien Coenen Ingenieur Sven Curé nam het initiatief voor een expo over de ramp, die liep van 3 maart tot 1 juli in Het Stadsmus in Hasselt.

Voor de tentoonstelling, die liep van 3 maart tot en met 1 juli in Het Stadsmus, kon Curé heel wat plannen van het oorspronkelijke bouwwerk vastkrijgen. “Het is waardevol om na tachtig jaar eens terug onder de aandacht te brengen wat er toen gebeurd is", zei hij bij de voorstelling ervan. Op de tentoonstelling was naast de plannen, oude foto’s en krantenartikels ook een maquette te zien van de brug voor én na de instorting. Er werd ook stap voor stap uitgelegd hoe het onderzoek verliep, van mogelijke sabotage tot de wetenschappelijke doorbraak die het onderzoek opleverde.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 27 februari 2018.




6 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Jef Heffens

    De fundamentele oorzaak van het instorten van deze brug zijn de misdadige aannemers van de laswerken. In plaats van de lassen te maken zoals afgesproken in het contract hadden ze eerst gewoon las elektrodes in de voegen gelegd en daar dan bovenop gelast. Die lassen hadden helemaal niet de sterkte die ze hadden moeten hebben. Die aannemers hadden gewoon 20 jaar in de gevangenis moeten zitten.

  • Jean Vandepitte

    Iedereen met een bepaalde leeftijd denkt toch onmiddellijk meer aan de brug van Pulle, inderdaad, over de Boudewijnsnelweg.... Zou me niet verwonderen dat in Genua een gelijkaardige oorzaak ligt: fundering mettertijd weggespoeld door (in Pulle : wachtende) schepen.

  • Jos Hendrik

    Ik denk dat vele bruggen in Belgie ook niet zo veilig zijn. Als ik het viaduct in Vilvoorde neem ben ik blij dat ik erover ben. Het zit soms vast door de vele files, en deze brug zal daar wel onder lijden door al dat gewicht en gedaver. Ook Belgische wegen en bruggen zijn onveilig wat mij betreft

  • DIRK VAN DESSEL

    In 1966 storte de autostradebrug van Pulle in met verscheidene doden.

  • Frakke Nuyts

    En die van Pulle nog recenter.