Slagerij levert aan huis tijdens wegenwerken: "Als klanten niet hier raken, gaan wij naar hen"

Bjorn De Coninck van slagerij B&L zal elke dag twee keer een ronde organiseren, waarbij hij de bestelde vleeswaren bij de klanten aan huis levert.
Foto Henk Deleu Bjorn De Coninck van slagerij B&L zal elke dag twee keer een ronde organiseren, waarbij hij de bestelde vleeswaren bij de klanten aan huis levert.
Om de werken in het centrum van Ooigem zo goed mogelijk door te komen, starten Bjorn De Coninck en Laurence Kemp van slagerij B&L met een thuisleverdienst. "Tijdens de werken aan de Desselgemsestraat draaiden we al tot dertig procent minder omzet. Om hetzelfde scenario te vermijden, gaan we nu bij de klanten aan huis", klinkt het.

Bjorn De Coninck en Laurence Kemp baten al meer dan zes jaar slagerij B&L uit, in de Oostrozebeeksestraat in Ooigem. Net zoals alle andere inwoners en handelaars van de gemeente worden ze sinds februari altijd wel ergens geconfronteerd met werken. Enerzijds is Aquafin druk bezig met het ontdubbelen van de rioleringen van maar liefst 2.000 woningen. Het traject dat aangepakt wordt, loopt van de 1e Linie-Regimentstraat stroomopwaarts naar de Kruishoek. De gemeente Wielsbeke maakt van die werken meteen ook gebruik om de bewuste straten heraan te leggen. Anderzijds zijn er ook werken voor de aanleg van een ontsluitingsweg. In het kader daarvan werd de Fabiolabrug al zeven maanden lang afgesloten.

Bordjes helpen niet

"We merkten eigenlijk al van bij het prille begin dat we de werken zouden voelen in onze omzet", leggen Bjorn De Coninck en Laurence Kemp van slagerij B&L uit. "We hebben heel veel klanten die uit de wijk net over de brug naar Desselgem komen. Vandaar dat we de periode dat de Desselgemsestraat onderbroken was, een pak minder volk over de vloer kregen. Voor veel van die mensen ligt de slagerij normaal gezien op de weg naar hun huis, werk of school. We hebben zeker voldoende bordjes opgehangen in de omgeving om de omleidingsweg aan te duiden, maar die hebben hun effect gemist." Ook het onderbreken van de Fabiolabrug deed de slagerij geen goed. "We voelden dat, maar gelukkig is het aandeel klanten dat van die kant komt, blijkbaar iets kleiner."

Nieuwe werken

Nu Aquafin begonnen is met werken aan de rotonde in Ooigem, op het Sint-Brixiusplein, wacht Bjorn en Laurence opnieuw een moeilijke periode. "Nu worden niet alleen de klanten uit Desselgem belet om gemakkelijk tot bij ons te komen, ook de mensen uit de Wielsbeeksestraat en de Bavikhoofsestraat zullen een omweg moeten volgen."

Twee leverrondes

Omdat het koppel niet zeker is dat de klanten dat zien zitten, hebben ze een oplossing bedacht. "We zijn gestart met een thuisleverdienst", zegt Bjorn. "Klanten uit Desselgem, Wielsbeke, Oostrozebeke en Bavikhove kunnen bellen om hun bestelling door te geven. Ik breng die dan naar hen thuis. Waarschijnlijk plan ik rond de middag een ronde in, en na onze openingsuren nog een tweede. Het hangt ervan af hoeveel mensen een beroep zullen doen op onze nieuwe dienst. Als het meevalt, kunnen we de thuisleverdienst misschien ook na de werken behouden. Hopelijk brengt dit idee soelaas. We hebben tenslotte jaren gewerkt om te staan waar we nu staan. Het is jammer dat de werken roet in het eten strooien."


De werken in Ooigem zouden komende zomer klaar moeten zijn.