Inspirerende pedagogische studiedag

Maar liefst 220 leerkrachten, CLB-medewerkers, zorg-coördinatoren en directieleden kwamen vrijdag samen voor een pedagogische studiedag, georganiseerd door het Huis van het Kind en het OCMW Hamont-Achel. Het werd een inspirerende bijeenkomst.

Een hele dag lang werden thema’s behandeld als integratie, kansarmoede, diversiteit en anderstaligheid. Tijdens het gemeentelijke Kansenoverleg merkten de initiatiefnemers immers op dat er een grote vraag bestond naar nieuwe tools om beter te kunnen inspelen op deze thema’s binnen de onderwijssetting. “Onze scholen zijn al een tijdje vragende partij naar extra ondersteuning voor het omgaan met kwetsbare gezinnen”, zegt schepen van Onderwijs Ilse Jaspers (Balans). “Het gaat daarbij vooral over nieuwe inzichten om die kwetsbaarheid te detecteren en de eigen werking er eventueel aan aan te passen. Uniek is dat de basis- en secundaire scholen van zowel het katholieke net als het gemeenschapsonderwijs aan deze dag meewerkten.”

Gastschool was WICO Campus Salvator. De lezing van VRT-journaliste Fatma Taspinar over haar eigen integratieproces in België kon op erg veel bijval rekenen. Ook voor ondernemer en columnist Noël Slangen – die aangaf zelf te zijn opgegroeid in een kansarm gezin – was de interesse groot. “Samenwerking loont, dat bleek ook vandaag weer”, besluit OCMW-voorzitter Serge Vander Linden (CD&V). 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.