Stap één richting veiligere schoolbuurt voor Don Bosco

Stad wil verkeerslichten op kruispunt Ninoofsesteenweg-Groeningenstraat

Het kruispunt van de Ninoofsesteenweg en de Groeningenstraat in Halle.
Mozkito Het kruispunt van de Ninoofsesteenweg en de Groeningenstraat in Halle.
We staan een stap dichter bij een veiligere schoolomgeving voor het Don Bosco Instituut. De gemeenteraad heeft beslist dat het kruispunt van de Ninoofsesteenweg en de Groeningenstraat verkeerslichten krijgt. Het Vlaams Gewest moet dat nog bevestigen, maar zou het idee wel steunen.

De Halse gemeenteraad keurde dinsdagavond de beslissing goed om de verkeerslichten te plaatsen. Al vond raadslid voor Groen Richard Severijns het niet kunnen dat dit net nu gebeurde, terwijl vanaf januari een nieuwe meerderheid (met Groen aan boord) de lakens zal uitdelen in de Mariastad. “Bevraag eerst de inwoners en laat het volgende bestuur een voorstel uitwerken”, vond Severijns.

Burgemeester Dirk Pieters (CD&V) liet evenwel verstaan dat een beslissing nu niet meer uitgesteld kan worden. “Het duurt ontzettend lang om het Vlaams Gewest zover te krijgen om verkeerslichten langs gewestwegen te plaatsen”, aldus Pieters. “En dan heb ik het nog niet eens over de plaatsing zelf, maar wel de aanvraag. Als we dit nog eens opschuiven, dan zijn we weer voor maanden vertrokken. En die verkeerslichten zijn nu nodig, in alle mogelijke scenario’s om de wijk rond Don Bosco veiliger te maken. Daarom ligt het voorstel vandaag op tafel. Al de rest kan nadien besproken worden, maar hier moeten we mee doorgaan. Het zullen intelligente verkeerslichten worden die zich kunnen aanpassen aan de spitsuren, zodat het verkeer aan dat kruispunt vlot kan doorstromen.”

Eénrichtingsverkeer

Het Vlaams Gewest wil wel dat er zo weinig mogelijk wagens vanuit de zijstraten de steenweg kunnen oprijden. Daarom kan er ook in de Dr. Emile Gallemaertstraat en de Gentil Antheunisstraat éénrichtingsverkeer ingevoerd worden in de richting van de Cypriaan Verhaevertstraat. Het parkeer- en stilstaanverbod in de Gentil Antheunisstraat wordt dan langs de zijde van de onpare huisnummers opgeheven. Fietsers en bromfietsers (klasse A) zullen wel nog in beide richtingen mogen rijden.

Al die maatregelen moeten de situatie veiliger maken voor fietsers op de Ninoofsesteenweg, maar kunnen dus pas ingaan nadat de verkeerslichten aan het kruispunt geplaatst zijn. Ook in de andere straten krijgen fietsers zo meer ruimte. De plaatsing van de lichten wordt wel pas binnen enkele maanden verwacht. Dat gebeurt in opdracht van het Vlaams Gewest.

De keuze om lichten te plaatsen aan het kruispunt met de Groeningenstraat hoeft ook niet te verbazen. De straat is breed genoeg voor verkeer in beide richtingen. “Eens de lichten geïnstalleerd zijn, kan er besproken worden hoe de situatie in de buurt van het Don Bosco Instituut verbeterd kan worden”, zegt Pieters nog. “We hebben zes jaar geleden al een volledig mobiliteitsplan uitgewerkt voor de stad, en een verkeersveilige buurt rond Don Bosco was daar een onderdeel van. Hoe alles ingevuld wordt, is aan het volgende bestuur.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.