Ondergrondse parking: gepalaver blijft duren

Vandaag wordt er bovengronds geparkeerd aan sportcomplex De Bres, maar binnen enkele jaren wordt hier ondergronds geparkeerd.
Mozkito Vandaag wordt er bovengronds geparkeerd aan sportcomplex De Bres, maar binnen enkele jaren wordt hier ondergronds geparkeerd.
Een ondergrondse parking aan De Bres moet het parkeerprobleem in de toekomst oplossen. Maar heeft een ondergrondse parking in tijden dat de stad meer fietsers in het straatbeeld wil zien wel zin? Wordt dat geld niet beter in andere initiatieven geïnvesteerd?

Al in de vorige legislatuur werden plannen gesmeed om een ondergrondse parking aan te leggen in de stad. Een jaar geleden besliste de gemeenteraad om op zoek te gaan naar een ontwikkelaar en uitbater die een parking wil bouwen en uitbaten onder de huidige parking naast sportcomplex De Bres. Burgemeester Dirk Pieters (CD&V) is nog steeds groot voorstander van de ondergrondse parkings. "Onze huidige parkings zijn onbeschikbaar net wanneer we die het meest nodig hebben en dat is wanneer er markten en evenementen plaatsvinden op die parkings", zegt Pieters. "Met een ondergrondse parking kan geparkeerd worden onder de markten en die evenementen. Het openbaar domein kan dan weer opgewaardeerd worden. Het Possozplein kan als mooi plein ingericht worden en op de Leide kan naast de Zenne het stadspark worden doorgetrokken tot aan de Slingerweg. Daarvoor is al een project voorgesteld om een groot landschapspark te creëren. De ondergrondse parking kan ook gebruikt worden als overdekte en bewaakte fietsenstalling. Als er meer behoefte is kan het aantal autoparkeerplaatsen ook verminderd worden."


Groen heeft dan weer een andere mening en stelt het nut van een ondergrondse parking in vraag. "De vraag is of er nog een extra parking noodzakelijk is en dan hebben wij het niet specifiek over de locatie op de Bres", zegt lijsttrekker Bram Vandenbroecke. "Er zijn al meer parkingplannen gemaakt voor verschillende sites. We zouden dat geld eerder gebruiken voor realisatie van het STOP-principe." (waarbij de prioriteit eerst naar voetgangers, dan fietsers, vervolgens het Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat, nvdr). Oppositiepartij N-VA steunde in juni vorig jaar de beslissing om een ontwikkelaar voor een ondergrondse parking te zoeken. "Men heeft ingezien dat het parkeerbeleid in onze stad is achtergebleven en dat een inhaalbeweging prioriteit moet krijgen", liet gemeenteraadslid Wim Demuylder toen optekenen. (BKH)