"Krijgen we nog plaats in eigen stad?"

TRUCKERS VOELEN ZICH IN DE KOU GEZET SINDS HERINRICHTING WELKOMSTLAAN

Enkele Halse truckers bij de fel ingekorte parkeerstrook voor vrachtwagens op de Welkomstlaan.
Foto Mozkito Enkele Halse truckers bij de fel ingekorte parkeerstrook voor vrachtwagens op de Welkomstlaan.
Halse truckers vinden geen plaats meer om hun vrachtwagens te parkeren. Bij de herinrichting van de Welkomstlaan sneuvelden heel wat plaatsen, en uitwijkmogelijkheden zijn er amper. "We vragen het stadsbestuur al maanden om een oplossing, maar die komt er niet", klinkt het.

Tot afgelopen zomer konden Halse truckers hun vrachtwagen vlot parkeren op de Welkomstlaan. Maar sinds die heringericht werd, is ook hun parkeerstrook flink geslonken. Er is nog plaats voor amper vijf trekkers met oplegger. "Ik heb in Lembeek nog een reglementaire parkeerplaats gevonden", aldus één van de truckers. "Maar dat betekent dat ik elke dag vanuit de Sint-Rochuswijk een halfuur moet stappen. Anders zou ik de boetes opstapelen."


Collega Jonathan Deslagmeulder werd al beboet omdat hij zijn vrachtwagen parkeerde waar dat niet mag. "En dat komt telkens neer op 55 euro", vertelt Jonathan. "Mijn werkgever is er niet over te spreken, maar we vinden hier gewoon geen plaats meer. De strook waar wij gebruik van moeten maken, wordt vaak ingenomen door truckers die niet uit Halle komen, of door kermiswagens. We moeten dus wel uitwijken. Maanden geleden hebben we al contact gezocht met het stadsbestuur om het probleem aan te kaarten, maar er wordt niets gedaan. Ik heb zelf al voorgesteld om met bewonerskaarten te werken, zodat enkel truckers uit Halle nog van deze strook gebruik kunnen maken. Maar eigenlijk zou hier ook al plaats moeten zijn voor zo'n vijftien vrachtwagens - hier in de wijk wonen al verschillende chauffeurs. Sommigen parkeren hun truck aan de andere kant van de stad, maar die mensen moeten dan altijd het hele centrum door om hun vrachtwagen op te halen, en dan nog eens terug om de snelweg op te rijden. Bovendien zijn verschillende straten voor ons verboden terrein. Zo kunnen we ons werk natuurlijk moeilijk doen."

Trucks ontsieren zicht

Burgemeester Dirk Pieters (CD&V) toont begrip voor de truckers. "Maar een bewonerskaart voor vrachtwagenchauffeurs kunnen we niet zomaar invoeren", aldus Pieters. "Via nummerplaten kunnen we eigenaars van personenwagens perfect identificeren, maar truckers in loondienst zijn vaak geen eigenaar van hun vrachtwagen." De beperking van het aantal parkeerplaatsen voor vrachtwagens op de Welkomstlaan was ook een bewuste keuze. "Het is onze mooiste toegang tot het centrum, en dan vinden we dat een hele rij vrachtwagens die aanblik ontsierd. Het is inderdaad ook zo dat we ze willen weren uit de woonwijken. Maar er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de transportbedrijven, die zelf ook parking moeten voorzien voor hun trucks. Voorts vind ik dit een bovenlokaal probleem, dat behandeld moet worden op het niveau van de provincie en zeker het Vlaams Gewest. Dit zie je immers niet alleen in Halle. Sinds de invoering van de kilometerheffing is de vertrekplaats van een vrachtwagen ook belangrijker geworden, maar een onderneming heeft niet zomaar het recht om openbaar domein in te palmen met voertuigen."


Maar vrachtwagens stallen op het terrein van de werkgever vinden de truckers geen goed idee. "Dan staan er gewoon nog meer files", meent Jonathan Deslagmeulder. "Want dan moeten wij met de wagen naar het bedrijf rijden, en daar dan vertrekken met de vrachtwagen. Meer voertuigen op de baan, dus. Dit heeft ook niets te maken met de kilometerheffing, want die wordt doorgerekend aan de klant."