"Opnieuw jong leven, opnieuw zelfde steenweg"

ONDANKS GROTE ROEP NAAR VEILIGERE N21, NIET METEEN INGREPEN GEPLAND

Even voorbij het zebrapad werd de 15-jarige Maarten zaterdagavond rond 22.30 uur bij het oversteken gegrepen door een auto.
Sven Ponsaerts Even voorbij het zebrapad werd de 15-jarige Maarten zaterdagavond rond 22.30 uur bij het oversteken gegrepen door een auto.
Het dodelijk verkeersongeval op de Provinciesteenweg (N21) in Boortmeerbeek van zaterdagavond, waarbij de 15-jarige Maarten Decat uit Boortmeerbeek om het leven kwam, doet de roep naar een veiligere fietsomgeving opnieuw (en sterker dan ooit) weerklinken. Toch valt er zeker de eerste drie jaar geen grote verbetering te verwachten.

"Opnieuw een jong leven, opnieuw dezelfde steenweg." Johan Mortier, de vader van de ruim drie jaar geleden eveneens op de N21 verongelukte 16-jarige fietser Noah Mortier, laat het klinken als een ontgoocheling, maar niet als een complete verrassing. "Iedereen weet al lang dat die baan gewoon té gevaarlijk is om zo te laten. Misschien waren de omstandigheden van zaterdag wel niet dezelfde als bij Noah, maar toch... Als men niks onderneemt, is het gewoon wachten op nummer drie", weet Mortier. "En dat stemt me niet gelukkig. Mijn familie en ikzelf weten ook wat de ouders van die jongen moeten meemaken. Voor onszelf brengt dit gebeuren vanzelfsprekend alles opnieuw zéér dichtbij."

Op de plaats waar eind augustus 2015 Noah Mortier van de weg werd gemaaid, herinneren een kruis en bloemen nog aan de tragedie.
Sven Ponsaerts Op de plaats waar eind augustus 2015 Noah Mortier van de weg werd gemaaid, herinneren een kruis en bloemen nog aan de tragedie.

Geen ingrepen gepland

Ook op sociale media weerklinkt de schreeuw naar een veiligere steenweg voor de zwakke weggebruiker sterker dan ooit. Voor het wegdeel waar het ongeval zich voordeed, aan de kruising van N21 met de Pleinstraat/Groenstraat in Boortmeerbeek, staan er volgens het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Vlaams-Brabant momenteel echter geen herinrichtingswerken op het investeringsprogramma. Al liggen de plannen voor een vernieuwing van het kruispunt en haar omgeving al wel vele jaren in de schuif. Begin 2009, bijna tien jaar geleden, werden die in de buurt ook voorgesteld. Van de totale herinrichting van de school- en kerkomgeving, waarbij ook het aanpalende gedeelte van de Provinciesteenweg verkeersveiliger zou worden gemaakt, kwam wegens 'geen geld' echter niks van in huis. Ook de middenberm die het oversteken veiliger had moet maken, werd dus nooit gerealiseerd. Enkel de toen eveneens aangekondigde verkeerslichten even verderop, aan het kruispunt met de Wespelaarsebaan, werden geïnstalleerd.

Blijven aandringen bij AWV

Voor haar grondgebied dringt de gemeente Haacht bij wegbeheerder Wegen en Verkeer al langer aan op een heraanleg van de Provinciesteenweg/Stationsstraat, mét veiligere fietspaden. "Spijtig genoeg is het eerst opnieuw zover moeten komen", reageert Haachts burgemeester Steven Swiggers (Open Vld). "Vanochtend (gisteren, nvdr) hebben we de situatie in het politiecollege besproken. Ook mijn collega's zijn het erover eens: we moeten blijven ijveren opdat het AWV zo snel mogelijk het dossier voor een hele herinrichting van het stuk Oudestraat - rotonde Zoellaan opstart. Ons jongste aangetekend schrijven aan minister Weyts hierover dateert van 11 april - tot dusver zonder enige reactie. We weten dat al het beschikbare geld blijkbaar naar de verbreding van de Antwerpse ring moet gaan, maar hopen nu toch ook eens gehoor te vinden."


"De startnota voor de herinrichting van het wegdeel tussen het station en de rotonde Zoellaan is klaar", weet Anton De Coster van het AWV. "Dat betekent dat we een concept hebben van hoe we de weg gaan herinrichten, uiteraard met veilig, afgescheiden fietsinfrastructuur. Het budget van 900.000 euro voor de daarvoor noodzakelijke onteigeningen is voorzien. Aangezien de onteigeningsprocedure nog dient opgestart, is de aanvang van de eigenlijke werken wel zeker nog niet voor 2022."