“Binnenkort staat heel de regio stil”

Spaanse Lindebaan kreunt onder verkeersdruk,
maar volgens schepen moet ergste nog komen

De bewoners van de Spaanse Lindebaan zijn de oneindige verkeersstroom beu. Het is de enige hoofdweg richting ring die de voorbije jaren altijd opengebleven is tijdens de oneindige werken. “Dagelijks rijden duizenden wagens en zwaar verkeer door onze straat met als gevolg schade aan de woningen, een verstoorde nachtrust, luchtvervuiling en gebrek aan parkeerplaats.” Schepen van Mobiliteit Paul Hermans (CD&V) vreest dat er weinig hoop op beterschap is. “Straks staat heel de regio stil.”
Buurtbewoners Spaanse Lindebaan voeren actie tegen het sluipverkeer en te zware vrachtwagens.
Lukas Buurtbewoners Spaanse Lindebaan voeren actie tegen het sluipverkeer en te zware vrachtwagens.

Tot midden 2016 kende de Spaanse Lindebaan een zekere verkeersdrukte, maar was het er volgens de buurtbewoners nog aangenaam en mooi wonen. Daar kwam helaas verandering in met eerst de rioleringswerken op de Brusselse- en nu ook op de Wolvertemsesteenweg. “Niet alleen personenwagens, maar ook alle bussen en zwaar vrachtvervoer werden via onze straat omgeleid”, zegt Martine Van Hyfte. “Gevolg: het wegdek van de Spaanse Lindebaan is zwaar beschadigd, onze huizen trillen en dan is er uiteraard de CO2-uitstoot die nefast is voor onze gezondheid en het milieu.

Onze straat is een gevaarlijke en ongezonde dodemansweg geworden

Buurtbewoners Spaanse Lindebaan

De Spaanse Lindebaan is veranderd in een drukke verkeersader richting ring voor al het sluipverkeer uit de brede regio. “Wagens, vrachtwagens en lijnbussen denderden aan ongeoorloofde snelheden door onze straat, van 4.30 uur 's ochtends tot diep in de nacht", zegt Carmens Callens. "Onbegrijpelijk dat niemand ingrijpt. Onze straat is een gevaarlijke en ongezonde dodemansweg geworden. Tijdens de spitsuren is het hier een lange file. Om van onze oprit te rijden moeten we rekenen op de goede wil van een vriendelijke chauffeur die ons er toch maar tussen laat.

File, file en nog eens file op de Spaanse Lindebaan.
Lukas File, file en nog eens file op de Spaanse Lindebaan.

Een petitie en overleg met de gemeente brachten weinig soelaas. "We willen dat onze straat weer leefbaar wordt met, bijvoorbeeld, goede verkeersdrempels of bloembakken om snelheidsduivels af te remmen, een gedeelte eenrichtingsverkeer, vaste flitspalen maar ook dubbelzijdig parkeren, zebrapaden, fietsoversteekplaatsen en een voorrang van rechts regeling. We denken er ook aan om ons tijdelijk alternerend te parkeren om zo het verkeer te remmen. ”

De bewoners hebben nu bordjes met ‘maximum 30 kilometer per uur in hun tuin gezet. “Met slogans als ‘Wie doet wat voor ons’ willen we de politici wakker schudden.”

Geen alternatief

Volgens schepen van Mobiliteit Paul Hermans (CD&V) zijn wel al een aantal ingrepen gebeurd naar aanleiding van de petitie. “Zo is er een nieuwe asfaltlaag gelegd om de trillingen te verminderen en een tonnagebeperking ingevoerd. Het probleem is dat er geen alternatieven zijn om het verkeer om te leiden. Al het verkeer van en naar de ring moet langs de Spaanse Lindebaan of Brusselsesteenweg."

Volgens Hermans is er een regionale aanpak nodig. "Dit is nog maar de voorbode van wat ons te wachten staat", zegt de schepen. "Binnen afzienbare tijd zal heel de regio stilstaan door alle grote werken die eraan zitten te komen. De werken op de Sint-Annalaan gaan begin 2019 van start, ook de werken aan de ring zijn niet veraf meer. Het op- en afrittencomplex in Grimbergen komt als eerste aan de beurt eind 2019.  Dit zal heel wat hinder met zich meebrengen. Daarom pleiten wij om pendelbussen op de A12 in te schakelen, in afwachting tot de sneltram."




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels