Worden dit de breekpunten van de onderhandelingen?

Onderhandelaars moeten een aantal grote verschillen gladstrijken

De knip aan de Bargiebrug in de Brugse Poort.
Wannes Nimmegeers De knip aan de Bargiebrug in de Brugse Poort.
De onderhandelingen om een stadsbestuur te vormen zijn in volle gang en daarbij komt het er niet alleen op aan om het eens te worden over mandaten en de burgemeesterssjerp. Ook de programma’s van de twee machtsblokken moeten afgewogen worden. We bekeken de programma’s van zowel Open Vld als het kartel om te zien wat de grote breekpunten worden die een samenwerking kunnen fnuiken. 

1. De knips

Het circulatieplan op zich zal niet ter discussie staan, maar de knips van het Rabot en de Brugse Poort wel. Zowel Open Vld als CD&V pleitten ervoor om die knips weg te halen. Er moet volgens Open Vld een verkeersleefbaarheidsplan komen voor die wijken. Dat is nu net wat het kartel niet wil. Voor hen kan er niet aan het circulatieplan geraakt worden. Daarover zal een hartig woordje gepraat worden. Over de uitbreiding van het circulatieplan naar de deelgemeenten lijkt er wel meer eensgezindheid te bestaan.

2. Parkeren

Open Vld wil graag de ondergrondse parking aan de Zuid uitbreiden met 1.000 parkeerplaatsen. Het kartel wil wagens net zo veel mogelijk weghouden van het centrum en wil meer inzetten op park- and-rides.

3. Onderwijs

Qua onderwijs zijn er toch wel wat onenigheden. Open Vld wil de dubbele contingentering herbekijken. Dat is het systeem waardoor kinderen uit kansarme groepen voorrang krijgen om een betere mix van leerlingen te krijgen in elke school. Bij het kartel ligt dat herzien moeilijk. Beiden zijn het wel eens dat er naar een goede mix gestreefd moet worden.

4. Camera’s

Open Vld wil de bestaande en bijkomende nummerplaatcamera’s inzetten in de misdaadbestrijding. Dat is net wat het kartel niet wil. Zij willen de camera’s enkel gebruiken voor verkeersovertredingen aan de knips en het autovrij gebied. Het kartel wil dan weer wél camera’s aan de ingang van horecazaken waar portiers aan het werk zijn, om zo discriminatie tegen te gaan.

5. Sociale woningen

Er was en is veel te doen over sociale woningen. De liberalen zeggen het systeem te willen omgooien. “We zijnal lang voorstander van een ander systeem, waarbij niet de stenen, maar de mensen worden betoelaagd. Sociale huurders dus, en geen sociale woningen. Op die manier vermijden we niet alleen concentraties van sociale woningen in bepaalde wijken, maar ook onoordeelkundige besparingen op kwaliteit bij bouw en onderhoud, maar ook dat mensen ten gevolge van een gewijzigde gezinssituatie uit hun woning worden gezet”, klinkt het. In het programma wordt de huidige organisatie van sociale woningen omschreven als ‘quasi failliet’. Het kartel wil dan weer fors investeren in meer sociale huisvesting. Ze hebben 90 miljoen euro veil om woningen op te knappen en bij te bouwen.

6. Hoofddoeken op school

Volgens het kartel moet het toelaten van de hoofddoek op school de regel zijn, het verbieden de uitzondering. Zo wil het kartel voorkomen dat jonge moslima’s hun schoolkeuze laten bepalen door waar wel en niet een hoofddoek toegelaten is.

Open Vld zegt dan weer geen voorstander te zijn van levensbeschouwelijke tekens in een schoolomgeving. Voor hen is de school de plek bij uitstek waar kinderen en jongeren zich vrij moeten kunnen ontplooien.

Maar Open Vld zegt wel dat scholen vrij kunnen kiezen indien de beslissing werd genomen door directie, leerkrachten én ouders samen. CD&V ziet dan weer geen graten in een hoofddoek, maar wil wel dat scholen een verbod kunnen opleggen indien ze daar redenen voor zien, bijvoorbeeld bij pestgedrag, of voor de veiligheid.




2 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Louis Verdonck

    BDW heeft van Antwerpen de op één na verkeersveilgigste stad van Vlaanderen gemaakt op 6 jaar tijd! Hij heeft altijd gezegd dat je fietsers, auto's, openbaar vervoer en voetgangers gelijkwaardig moet behandelen. Watteeuw heeft gepolariseerd tussen fu-ietsers en auto's... we kennen het gevolg: agressie, ruzies en onveiligheid! Gent scoort slecht op vlak van verkeersveiligheid. Dat wil Watteeuw dus niet inzien. Die man is zo star en onflexibel als een stalen balk.

  • David De Geyter

    Mooie foto hoe Watteeuw onze stad vervuilt met blokken en giftige rode verf. Maar zoiets maakt onze stad allesbehalve veilig voor alle weggebruikers.