Werf Sint-Pietersstation zal volledig 2019 stil liggen

Kostprijs van 85 miljoen voor eerste fase kan nog oplopen

De renovatie van sporen 8 tot 12 in station Gent Sint-Pieters heeft 85 miljoen euro gekost. Dat bedrag kan nog oplopen aangezien de aannemer van de werken meer geld vraagt. Intussen heeft minister van Mobiliteit François Bellot nog eens bevestigd dat er een vereenvoudigde versie van het station komt en dat er in 2019 niets meer zal bewegen op de werf.
Heel 2019 zal er geen steen verlegd worden aan het Sint-Pietersstation
Didier Verbaere Heel 2019 zal er geen steen verlegd worden aan het Sint-Pietersstation

Het Sint-Pietersstation is stilaan een zorgenkind aan het worden. Vorige maand stuurde burgemeester Termont nog een boze brief naar de bevoegde minister omdat die het tweede deel van het station goedkoper wil laten zetten. De sporen zullen niet meer overkapt worden, in tegenstelling tot de eerdere plannen.

Parlementslid Veli Yüksel legde in de commissie infrastructuur minister Bellot op de rooster over zijn plannen. Daar kwamen opmerkelijke uitspraken uit.

“De eerste fase van het Sint-Pietersstation is achter de rug. Het gaat dan om sporen 8 tot 12”, legt Yüksel uit. “Dat heeft volgens de minister in totaal 85 miljoen euro gekost, maar dat bedrag kan nog aardig oplopen omdat de aannemer meer geld wil voor het geleverde werk. De onderhandelingen daarover lopen.”

Bij het project Gent Sint-Pieters bevestigt men het bedrag. “Die 85 miljoen euro is het bedrag dat vooraf is afgesproken. Dat kan inderdaad nog oplopen aangezien de oplevering nog niet helemaal is afgerond. We verwachten dat er geen enorm verschil zal zijn met de vooraf berekende kostprijs.”

Voor mij getuigt dat alles van amateurisme en van een slechte opvolging van de werken

Veli Yüksel

In het nog aan te leggen tweede deel, perron 1 tot 7, wordt niet alleen geknipt in de overkappingen, ook de winkelruimtes worden ingeperkt en er zal worden bespaard op materialen. Hoeveel geld er voorzien is voor de tweede fase wilde de minister niet zeggen. In een eerste aanbestedingsronde bleken alle offertes veel hoger te liggen dan aanvankelijk ingeschat. Vandaar nu de light-versie van het station. “De NMBS moet, net zoals elk gezin dat bij een renovatie geconfronteerd wordt met een hoger uitvallende prijsraming, bij gebrek aan bijkomend budget prioriteiten stellen om het project te voltooien zonder het budget te overschrijden”, aldus minister Bellot.

Minister Bellot had nog meer slecht nieuws over de timing. Momenteel liggen de werken aan Gent Sint-Pieters al een jaar stil en daar zal nog een pak bijkomen. “Volgens de huidige planning kan de aannemer volgend jaar worden aangesteld. Die krijgt dan nog een aantal maanden studiefase. De werken kunnen volgens de planning in 2020 worden voortgezet”, aldus Bellot. In heel 2019 zal de werf dus stil liggen. “De finale einddatum is nog steeds voorzien voor 2027”, zegt hij er wel bij. Dat zou betekenen dat deel twee van het nieuwe station in vijf in plaats van de voorziene zeven jaar gebouwd wordt. “Maar zelfs op die einddatum wil men zich niet officieel vastpinnen “, zegt Veli Yüksel (CD&V). “Voor mij getuigt dat alles van amateurisme en van een slechte opvolging van de werken.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Isabelle De Vos

    Schandalig dit station! Het trekt op niets. Al jaren bezig en een parking die veel te ver ligt. Neem maar een voorbeeld aan het station van Brugge. Perfect bereikbaar en steeds parking vooraan (zeker voor kiss & ride). Gent moest beschaamd zijn!