Slechts 120 van 900 jobs gered

BESLISSING VOLVO CARS ZAL UITEINDELIJK 780 JOBS KOSTEN BIJ TOELEVERANCIERS

In de krant van 22 maart 2016 stond te lezen dat door het produceren van kleinere, compactere modellen vijf toeleveranciers hun contract verliezen.
In de krant van 22 maart 2016 stond te lezen dat door het produceren van kleinere, compactere modellen vijf toeleveranciers hun contract verliezen.
Het ziet er naar uit dat er niet meer dan 120 van 900 bedreigde banen bij de toeleveranciers van Volvo Cars gered zullen worden. Assenfabrikant Benteler maakte gisteren bekend het collectief ontslag te starten, voor 80 van 240 werknemers, tegen de eerste helft van 2018. Aangezien de onderhandelingen met een investeerder op niets uitdraaiden is de hoop voor de overige werknemers vrij klein.

In maart 2016 maakte Volvo Cars bekend dat het niet langer beroep zou doen op de vijf toeleveringsbedrijven die onderdelen leverden aan de fabriek. Volvo zou de onderdelen voortaan zelf assembleren in Oostakker. De getroffen bedrijven waren Benteler (assen), Tower Automotive (chassis), Faurecia (deurpanelen, middenconsoles), SAS (dashboards) en Tenneco (uitlaten). Bij al die bedrijven samen waren 858 mensen aan de slag. De contracten bij de bedrijven liepen door tot 2019 of 2020. Daarom was er nog hoop dat er zich toch nog afnemers of overnemers zouden aanbieden om zo wat jobs te redden.


"En er zijn ook heel wat gesprekken geweest maar enkel bij Tower Automotive is men er ook in geslaagd om een nieuw contract in de wacht te slepen waardoor 120 jobs gered konden worden", legt Marc Staelens (ABVV) uit.


"Bij Benteler zijn er lang gesprekken geweest maar die zijn uiteindelijk op niets uitgedraaid. Daarom wordt nu ook overgegaan tot het collectief ontslag van een eerste groep van tachtig werknemers. Voor hen was al een goede ontslagregeling gesloten. Het weinige positieve is dat dit wel duidelijkheid schept want heel deze situatie heeft voor heel wat spanningen op de werkvloer gezorgd."

Ontslagpremie

Wie zijn ontslag krijgt bij de toeleveranciers houdt daar een aardig bedrag aan over. Wie er 10 jaar werkte krijgt een premie van 10.000 euro, wie 15 jaar of meer in het bedrijf werkte krijgt 15.000 euro. Daar komt en premie van 3.000 euro per jaar anciënniteit bovenop. "Er valt ook nog wel wat te verdienen. Wie in het weekend werkt krijgt tot 300 procent uitbetaald op een zaterdag en zelfs 400 procent op een zondag. Uiteindelijk moet er tot de laatste dag nog geleverd worden en op die manier koopt men de sociale vrede wat af. Maar ondanks die sommen is het na 2019 of 2020 onherroepelijk voorbij", aldus Marc Staelens.

Terug op de arbeidsmarkt

Ook opmerkelijk: van iedereen die tot nu toe ontslagen is, is slechts 60 procent inmiddels weer aan de slag. "Sommigen nemen even rust en teren op de ontslagregeling maar uiteindelijk komen ze allemaal weer op de jobmarkt", zegt Staelens.


Men zou denken dat de vele werknemers uiteindelijk bij Volvo Cars zelf aan de slag zouden kunnen maar dat blijkt niet zo. "Er zijn er enkele die zijn ingelijfd door Volvo zelf maar het zijn er zeer zeer weinig", klinkt het.


SAS Automotive is intussen al gesloten na een plotse beslissing van de directie om niet verder te doen tot 2019. Daar verloren 200 mensen hun job. Bij Faurecia wordt verwacht dat de fabriek in 2019 sluit. Daar staan 85 jobs op het spel. Bij Tenneco werken 68 mensen. Die fabriek kan tot 2020 blijven leveren.