Ga naar de mobiele website
^ Top

Postbode dumpt 30 brieven in vuilnisbak

BUURT SLAAT ALARM, INTERIMMER ONTSLAGEN OP EERSTE WERKDAG

Buurvrouwen Nicole Nevejans en Ginette Genetello bij de vuilnisbak waarin de post gedumpt werd.
Foto James Arthur Buurvrouwen Nicole Nevejans en Ginette Genetello bij de vuilnisbak waarin de post gedumpt werd.
Buurvrouwen Nicole Nevejans en Ginette Genetello konden hun ogen niet geloven toen ze hun postbode een pakketje brieven in een vuilnisbak zagen dumpen. "Het ging om dertig brieven voor onszelf en voor buurtbewoners, van bankrekeningafschriften tot facturen", zeggen ze. De postbode, een interim-kracht die aan zijn eerste werkdag bezig was, werd meteen ontslagen.

In de omgeving van de Tuinwijk Ter Heide in Gentbrugge waren al een hele tijd klachten over fouten bij de postbedeling. "Hier worden vaak brieven aan het verkeerd adres geleverd, maar toen ik woensdag de postbode bezig zag, schrok ik toch", zegt Nicole Nevejans. "De man in kwestie stopte aan het parkje tegenover mijn deur, rommelde wat in zijn posttas en gooide een pakketje brieven in de vuilnisbak, die normaal gezien dient om hondenpoep in te gooien. Die bak staat maar zes meter van mijn raam. Ik kon alles perfect volgen. Ik had de indruk dat hij moeite had om de adressen te lezen en fietsen ging ook niet zo heel vlot. Hij was zeker een postbode, want hij had een fiets en een fietshelm van Bpost. Voor de rest was hij in het zwart gekleed."

Ziekenhuisfactuur

Samen met vriendin Ginette Genetello besloot ze het zaakje uit te vissen. "We haalden wat folders van Aldi uit de vuilnisbak - die gelukkig net was proper gemaakt- maar ook een dertigtal brieven. Voor mezelf zat er een ziekenhuisfactuur bij en een brief van de bank. Belangrijke documenten dus."


Beide vrouwen stapten naar het kantoor van Bpost waar ze zich uiteraard ook een hoedje schrokken. "Diezelfde dag nog hebben andere postbodes die brieven nog in de juiste brievenbussen gaan steken onder andere in de Tuinwijk ter Heide, Peter Benoitlaan en de Jean Furnièrestraat. We hebben meteen ook een klacht ingediend bij Bpost. Wie weet welke documenten zijn er op deze manier nog verdwenen. Ik wacht nog steeds op mijn dienstencheques bijvoorbeeld", zegt Nicole.

Geen excuus

Bij Bpost zitten ze verveeld met de zaak. "De man in kwestie was geen postbode, maar een interim-kracht. Soms doen we daarop beroep, bijvoorbeeld in drukke periodes of bij veel afwezigen. Hij zou vijf dagen voor ons werken en woensdag was zijn eerste werkdag. Het is meteen ook zijn laatste bij Bpost geworden", legt woordvoerster Barbara Van Speybroeck. "Dit zijn zaken die we niet kunnen tolereren. We hebben hem om zijn redenen gevraagd, maar hebben geen enkel zinnig excuus gekregen. Maar eerlijk wat hij ook zou geopperd hebben, geen enkel excuus zou goed genoeg geweest zijn", zegt Van Speybroeck.

Meer over


Meld een bug