Pech? Hulp onderweg met bakfiets

Touring lanceert pilootproject in Gent

Touring lanceert in Gent een pilootproject met fietsende pechverhelpers. "Een elektrische fiets kan in de binnenstad vlotter tot de bestuurder met pech geraken. Voor een bakfiets zijn files, autovrije straten of hindernissen geen probleem”, klinkt het. 
Christian (36) met al zijn materiaal dat hij per bakfiets meesleurt.
Dieter Nijs Christian (36) met al zijn materiaal dat hij per bakfiets meesleurt.

Gent en Brussel kampen volgens de mobiliteitsorganisatie elk met hun specifieke mobiliteitsproblemen. “Dat maakt het voor pechverhelpingsdiensten niet altijd makkelijk om snel ter plaatse te komen”, legt Danny Smagghe van Touring uit. “Om hieraan het hoofd te bieden sturen we een wegenwachter de weg op met een elektrische bakfiets. Op die manier kunnen we de moeilijke straten, files of andere hindernissen letterlijk omzeilen.”

Het gaat om een pilootproject in twee steden, maar Touring heeft de ambitie om de vloot stapsgewijs te 'vergroenen'. De twee uitverkoren wegenwachters zijn fervente fietsers en hebben mee de bakfiets ontwikkeld. Er kan tot 70 kilogram aan gereedschappen mee.

Lading tot 45 kilo

Na onderzoek en testen is gebleken dat een lading van maximaal 45 kilogram volstaat en de wendbaarheid van het voertuig niet in het gedrang brengt.

Dat klinkt een serieuze lading voor een fietser, maar de 36-jarige Christian ziet het wel zitten. “Ik rijd rond met alles wat ik nodig heb: een bandenblazer, een batterijbooster, schroevendraaier en Engelse sleutel, een boor om bandendoppen van wielen te halen, en ja, natuurlijk ook mijn lunchpakket. Het zwaarste is de krik, die weegt 9 kilo. Ik ben nu op zoek naar een krik met perslucht, die is toch lichter”, zegt Christian die zich kandidaat stelde om met de bakfiets te rijden.

Touring doet nu pechverhelping in het centrum van Brussel en Gent per bakfiets
Dieter Nijs Touring doet nu pechverhelping in het centrum van Brussel en Gent per bakfiets

Te zwaar is het niet, want Christian rijdt met een elektrische fiets rond. “Daar kan ik een afstand van 70 tot 80 kilometer mee rijden. De topsnelheid ligt rond de 30 kilometer per uur. Maar ik heb in nood nog steeds een reservebatterij mee.” Van de ene pechverhelping rijdt hij naar de andere, en legt zo een 50 kilometer per dag af. “Vooral tijdens spitsuren of bij files is de bakfiets veel gemakkelijker. In een stad ben je met de fiets veel sneller bij een probleem, dan met de wagen. Bovendien zijn de meeste van onze camionettes te hoog voor ondergrondse parkings en dan verlies ik kostbare minuten op zoek naar een staanplaats. Afgelopen week reed ik rond en kwam ik toevallig iemand tegen die bijstand nodig had. Ik heb hem dan maar meteen geholpen.”

Takelen zullen de bakfietsen niet doen. Touring weet naar eigen zeggen goed wat de meest voorkomende pannes zijn, in quasi de helft van de gevallen gaat het om problemen met de batterij of de banden. “Dergelijke euvels kunnen doorgaans opgelost worden met de apparatuur beschikbaar in de bakfiets. Maar ook veel elektrische en elektronische problemen kunnen ter plaatse uitgeklaard worden. In de praktijk biedt een wegenwachter in 9 van de 10 pechgevallen soelaas”, aldus Smagghe. 

De fietswegenwachters zullen niet alleen autobestuurders in nood helpen, ze hebben ook alles aan boord om pannes aan elektrische fietsen te verhelpen.




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels