Ga naar de mobiele website
^ Top

Ondergrondse parkings nooit zo leeg als nu

STADSBESTUUR VERWACHT 800.000 EURO AAN INKOMSTEN MINDER TE KRIJGEN

Door de hogere tarieven hebben de ondergrondse parkeergarages nooit zo leeg gestaan als nu.
Wannes Nimmegeers Door de hogere tarieven hebben de ondergrondse parkeergarages nooit zo leeg gestaan als nu.
De ondergrondse parkings stonden nooit leger dan het voorbije jaar. Elke maand staan er vijf tot tien procent minder auto's dan vorig jaar, een gevolg van de hogere parkeertarieven en het circulatieplan. Zelfs de stad lijkt verrast door de evolutie, want het verwacht 'maar' 8,8 miljoen euro inkomsten te halen uit de parkings in plaats 9,6 miljoen euro, 8,2 procent minder dus.

Wie af en toe eens een praatje slaat met een winkelier heeft de klaagzang waarschijnlijk al gehoord: minder voorbijgangers en dus ook een lagere omzet. Vaak gaat het dan om cijfers in de buurt van twintig procent, met uitschieters in de winkelstraten met een knip in de stadsrand. Een opvallende vaststelling is dat ook het stadsbestuur dit voelt in de portemonnee. Dat blijkt uit cijfers die gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem (N-VA) opvroeg bij schepen Watteeuw (Groen).

De bezettingsgraad ligt overdag vijf tot tien procent lager dan vorig jaar.
EDG De bezettingsgraad ligt overdag vijf tot tien procent lager dan vorig jaar.

Parkeertarieven

De evolutie is echter niet puur te wijten aan het circulatieplan. De trend was al eerder ingezet en daar is een specifieke reden voor. Op 1 november 2016 gingen in Gent de nieuwe tarieven voor ondergronds parkeren in. Die werden overal een stuk duurder met uitschieters tot 26 euro voor een dag parkeren in een zogenaamde rotatieparking. Ook de abonnementsprijzen gingen fors omhoog. De reactie volgt snel met een daling van vijf procent in de bezetting van de ondergrondse parkings overdag. Na het circulatieplan werd de kloof zelfs nog groter. In april telden de ondergrondse parkings 10,1 procent minder auto's. In mei was dat nog -4,3 procent en in juni -6,4 procent. In juli was de daling kleiner door het succes van de Gentse Feesten. Ook tijdens de daluren staan er minder wagens, ook dan is er een schommeling van 4 tot 5 procent bezettingsgraad.

Opbrengst

Dat heeft gevolgen voor de financiën van de stad. De stad had 9,63 miljoen euro inkomsten van de ondergrondse parkings verwacht voor 2017, maar dat zal de stad niet halen. Het bestuur schat nu uit te komen rond 8,84 miljoen euro. Bijna 800.000 euro minder dan gebudgetteerd. Alleen de parkings Vrijdagmarkt en Ramen halen meer inkomsten. Voor de Vrijdagmarkt is dat omdat het de enige parking is die vanuit meerdere sectoren bereikbaar is. Voor Ramen is dat omdat de nabijgelegen parking Sint-Michiels fors duurder is geworden. Alle andere ondergrondse parkings van de stad zitten fors onder de inschattingen van de stad.

Bovengronds

Toch hoeft de stad zich qua parkeeropbrengsten weinig zorgen te maken. De verliezen van ondergronds parkeren worden namelijk ruimschoots goed gemaakt door de winst op bovengronds parkeren. Door het nieuwe parkeerplan zijn grote delen van de stad betalend parkeren geworden en elders gingen de tarieven omhoog. Ook dat laat zich merken in de opbrengsten. De stad verwachtte 18,35 miljoen euro aan inkomsten, maar zal eind dit jaar waarschijnlijk afklokken op 19,32 miljoen euro. Een miljoen euro meer dus. Vooral te danken aan de inkomsten van de nieuwe parkeerautomaten.

Bewonersplaatsen

Volgens schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw is het verlies aan inkomsten geen probleem. "Het was onze bedoeling om minder auto's in de binnenstad te laten rijden. Meer mensen nemen nu de fiets en we vermoeden dat er ook meer gebruikers van het openbaar vervoer zijn, al wachten we nog op de cijfers", reageert Watteeuw. "Een enorme operatie als het invoeren van parkeerplan en het circulatieplan laat zich niet zomaar voorspellen. We zitten nu op 800.000 euro minder, maar dat wordt gecompenseerd door de inkomsten van straatparkeren."


En wat als die ondergrondse parkings leeg blijven staan? "Als er lege plekken blijven, kunnen we het aantal voorbehouden bewonersplaatsen optrekken", besluit Watteeuw.

Nimmegeers
Meer over


Meld een bug