Odegand verrast op 16e editie

OdeGand kwam opnieuw verrassend uit de hoek. Sterkhouders zoals de bootjes en het vuurwerk bleven, er waren nieuwe locaties met gratis concerten en zelf een pianobattle overdag.

OdeGand in Gent
Gianni Barbieux OdeGand in Gent
OdeGand heeft zaterdag opnieuw het startschot gegeven van het Festival van Vlaanderen, 3 weken vol muziek. OdeGand, dat meer dan 10.000 bezoekers lokte, kwam bij de 16e editie verrassend uit de hoek. Naast de concerten verspreid over Gent en andere vaste waarden waren er ook enkele nieuwkomers die vrij bezocht konden worden.

 Tot de vorig jaar bestond OdeGand voornamelijk uit betalende concerten op verschillende locaties overdag, en een gratis gedeelte ’s avonds. Maar dit jaar werd het anders aangepakt. Bezoekers konden overdag op het Sint-Baafsplein, onder de Stadshal en aan de Gras- en Korenlei al gratis optredens mee te pikken zijn. Het Orpheus Instituut werd een nieuwe trekpleister, want hoewel dat instituut aan de gekende Kortemeer ligt, is het onbekend terrein voor velen.

De 14-jarige Amaury uit Sluis gaf de aftrap van de  123-piano battle met een stuk van Mozart
Gianni Barbieux De 14-jarige Amaury uit Sluis gaf de aftrap van de 123-piano battle met een stuk van Mozart

De 123-pianobattle onder de Stadshal werd door velen gesmaakt. Honderden kijklustigen stroomden toe om de kinderen van 8 tot 15 jaar te zien spelen en strijden voor de winst. Drie winnaars kregen een duoticket voor het slotconcert van het Rotterdams Philharmonisch Orkest met de 22-jarige toppianist Jan Lisiecki in de Bijloke. Elk kind kon hun eigen stuk kiezen waardoor het van klassiek naar modern ging, zelfs Johnny Cash en de gekende Under The Sea van de Disneyfilm The Little Mermaid passeerden de revue. In de jury zaten de gekende Gentenaar en bezieler van 123-piano Frederik Sioen en John Gevaert van het pianoduo Mephisto. De spits werd afgebeten door de 14-jarige Amaury uit Sluis die verklaarde toch wel zenuwachtig te zijn. Zijn stuk, Fantasie van Mozart, werd beloond met een groot applaus. Van de twintig jonge kandidaten die meededen aan de battle staken er drie bovenuit. William, Steven en de 10-jarige Ingmar uit Gentbrugge. “Een heel moeilijke keuze”, zegt Frederik Sioen. “Het is onvoorstelbaar hoeveel talent er is op zo’n jonge leeftijd.” Ingmar bracht “What a Wonderful World” van Louis Armstrong, dat zeer gesmaakt werd door het aanwezige publiek. Hijzelf was dan ook zeer tevreden met de winst. “Ik vind het heel leuk dat ik gewonnen heb, maar het is natuurlijk voor de fun”, zegt hij. De festivaldirecteur Veerle Simoens vond het alvast geslaagd, “De battle is voor herhaling vatbaar”, zegt ze. “Het was zo mooi om de blijdschap en motivatie bij de kinderen te zien. Dit is iets die ze meenemen voor de rest van hun leven”, zegt ze.

De 10-jarige Ingmar uit Gentbrugge won samen met twee andere kinderen de pianobattle
Jeffrey Dujardin De 10-jarige Ingmar uit Gentbrugge won samen met twee andere kinderen de pianobattle

Het mooie weer was een extra bonus op het Gentse muziekfestival. Maar mocht je het toch horen donderen zaterdag, dan was je waarschijnlijk in de buurt van de Minardschouwburg. De Japanners Tsubasa Hori en Masayuki Sakamoto palmden de hele namiddag de schouwburg in met hun drums. Het bleek een populaire plek te zijn, meer dan drie kwartier voor de voorstelling stond een wachtrij van honderden mensen klaar. De voorstellingen waren dan ook altijd volzet. De gelukkigen die het energetisch gedonder van de Japanners konden meemaken waren dan ook tevreden, “Indrukwekkend, mijn trommelvliezen zullen wel even rust nodig hebben”, zei een toeschouwer met een knipoog na de show.

In het Orpheusinstituut en in de Krook konden muziekkunstwerken de bezoekers bekoren. In het instituut kon je Sonitum Horarium ontdekken. Een intieme setting waarbij een ‘zandorgel’ van Hans Beckers muziek maakte. Woestijnzand uit verschillende continenten (Mongolië, India, Haïti en Australië) loopt door speciaal ontworpen zandlopers en valt in verschillend klinkende opvangbakken. De fascinerende geluiden van de ‘zandorgel’ werden nog eens door een elektronische geluidsinstallatie gestuurd. In de Krook kon je de installatie van STUFF en Imec bekijken. Op basis van 3D scanners, hartslagmonitoren en motion capture technologie werden videobeelden gegenereerd van de muzikanten. Bezoekers konden zelf op verschillende schermen hun eigen composities maken bij de muziek.

Het slotconcert op OdeGand was voor onze eigen Gentse Isolde Lasoen met haar band op het podium aan Gras- en Korenlei, maar ze kregen daarbij ook nog eens versterking van een orkest.  Daan (met rode roos) was van de partij voor een cover van 'Where The Wild Roses Grow' van Nick Cave en Kylie Minogue. Na de muziek kwam het vuurwerk.  Een spetterend einde van een mooie dag.




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels