Mobiliteitsbedrijf meet files om circulatieplan te evalueren

De verkeersdrukte wordt in kaart gebracht
Wannes Nimmegeers De verkeersdrukte wordt in kaart gebracht
Komende donderdag 4 oktober zal het Mobiliteitsbedrijf de verkeersdrukte in Gent in kaart brengen. Dat gebeurt met de ANPR-camera’s. Die zullen de herkomst en bestemming van het autoverkeer op 45 plaatsen in de stad meten. Daarnaast wordt ook op 29 strategische locaties de verkeersdrukte gemeten. Dat alles kadert in een evaluatie van het circulatieplan.

De Stad Gent wil weten wat de herkomst en de bestemming van het autoverkeer in de binnenstad is. Daarvoor plaatst het Mobiliteitsbedrijf op 45 strategische locaties ANPR-camera’s. Die camera’s zullen donderdag de nummerplaten lezen van het passerend verkeer. Door na te gaan waar een wagen de stad inrijdt en waar diezelfde wagen de stad weer uitrijdt, worden de verkeersstromen in de binnenstad in kaart gebracht.

De eerste meting, de zogenaamde nulmeting, vond plaats op 5 januari 2017. De eerste nameting was er op 5 oktober 2017. De tweede nameting is nu gepland, op 4 oktober 2018, zowel tijdens de ochtend- als tijdens de avondspits.

ANPR-camera's worden aan verkeerspalen bevestigd
Wannes Nimmegeers ANPR-camera's worden aan verkeerspalen bevestigd

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Dufec, in samenwerking met Connection Systems. De ANPR-camera’s staan er al sinds de week van 24 september. Ze zijn bevestigd aan verlichtingsmasten of verkeersborden. De batterijen van de ANPR-camera’s worden door motoren gevoed. Dit kan dus mogelijk tijdelijk geluidshinder veroorzaken.

Naast de metingen met ANPR-camera’s worden er ook op 29 locaties ‘strategische kruispunttellingen’ uitgevoerd. Daarvoor worden gewone camera’s gebruikt. Die tellingen zijn bedoeld om de verkeersdrukte in kaart te brengen. De nulmeting vond plaats in oktober 2016 en de eerste nameting in oktober 2017. De vorige jaren werd de verkeersdrukte manueel in kaart gebracht. Dit keer wordt de verkeersdrukte aan de hand van videobeelden geregistreerd. Deze metingen worden uitgevoerd in de loop van de maand oktober. De videocamera’s worden per locatie één dag gebruikt om de verkeersintensiteit tijdens de ochtend- en avondspits te registreren.

Geen boetes, enkel metingen

“In het verleden was er wel eens verwarring over de camera’s in het straatbeeld, maar voor alle duidelijkheid: de camera’s worden niet ingezet om overtredingen te registreren of om boetes uit te schrijven”, zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw. “De camera’s dienen enkel om metingen uit te voeren. Om de privacy te waarborgen worden gegevens anoniem verwerkt, en wordt kentekeninformatie achteraf vernietigd.” De reden van de meting is duidelijk: “Meten is weten”, zegt Watteeuw. “Dankzij onze herhaalde objectieve metingen krijgen we een zeer helder beeld van de verkeersstromen in onze stad.” 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.