Ga naar de mobiele website
^ Top

Gent verlaagt parkeertarieven weer

AVONDPARKEREN OP STRAAT EN PARKEERGARAGE OP ZONDAG GOEDKOPER

In april parkeerden 51.500 auto's minder in het centrum dan in april vorig jaar.
Wannes Nimmegeers In april parkeerden 51.500 auto's minder in het centrum dan in april vorig jaar.
De parkeertarieven in de Gentse binnenstad worden weer verlaagd. De combinatie van het circulatieplan en de hoge parkeerprijzen houdt de middenstand in een wurggreep. In april reden 26.500 auto's minder de parkeergarages in dan vorig jaar en parkeerden 25.000 auto's minder op straat.

Het was de N-VA die gisteren de kat de bel aanbond. "Wij hebben uit goede bron vernomen dat het stadsbestuur zou overwegen om de recente verhogingen van de parkeertarieven ongedaan te maken. Ook andere maatregelen zouden op tafel liggen. Maar Groen ligt dwars en wil de aanpassingen minimaal houden", klinkt het bij Elke Sleurs.


Schepen Filip Watteeuw (Groen) reageert kalm: "Er is altijd gezegd dat er een grondige, onderbouwde analyse van het circulatieplan, met eventuele aanpassingen, komt in februari 2018. Voor het parkeerplan is dat dit najaar. Er is ook altijd gezegd dat we nog voor de zomer gaan kijken welke aanpassingen we moeten doen op basis van de ervaringen van de eerste maanden. Binnenkort wordt daarover gecommuniceerd."

Zware discussie

Maar in de wandelgangen van het stadhuis klinkt dat er wel degelijk een zware politieke discussie is geweest, waarbij de liberalen en de socialisten eisten dat er zou worden ingegrepen. Nadat nu ook blijkt dat in april - de eerste maand van het circulatieplan dus - 51.500 auto's minder in het centrum hebben geparkeerd dan in april 2016, moeten die aanpassingen er ook snel komen. In april dit jaar reden 135.500 auto's de parkeergarages in tegenover 162.000 in april 2016. Voor parkeren op straat liggen de cijfers op 521.000 tegenover 546.000.


Volgende maandag al zouden de aanpassingen worden aangekondigd. Van het helemaal terugdraaien van het parkeerplan is geen sprake. "Wat N-VA insinueert, dat we de groene zone buiten de R40 (stadsring, red.) zouden weghalen, dat klopt alvast niet", zegt Watteeuw nog. Enkele maatregelen die wel op tafel liggen zijn - alweer volgens de wandelgangen - het avondparkeren op straat en het parkeren op zondag. Straatparkeren moet weer goedkoper worden 's avonds. En de parkeergarages zouden op zondag goedkoper worden.

Handelaars

51.500 parkeerbewegingen minder zijn dan ook cijfers die zwart op wit tonen dat er minder volk is in de stad. Want zoveel minder parkerende auto's wegen niet op tegen 27% meer fietsers die langs de telpalen passeren. "Wij hebben er van in het begin voor gewaarschuwd dat de hoge parkeertarieven en de forse uitbreiding van het betalend parkeren in combinatie met het circulatieplan een nefaste invloed zouden hebben op de Gentse middenstand", zegt Sleurs. "Ik roep het stadsbestuur dan ook op om onmiddellijk het hele parkeerplan in te trekken: weg met de verhoogde tarieven, weg met betalend parkeren waar er geen nood aan is. Dit stadsbestuur heeft op een onverantwoorde manier gegokt met onze bloeiend commercieel weefsel. De Gentse binnenstad mag geen woonerf worden. Gent moet de bruisende en gastvrije centrumstad blijven die ze sinds eeuwen is."



Meld een bug