Fiets huren voor 25 cent per uur

CITY PASS VOOR ONBEPERKT GEBRUIK TREIN, TRAM, BUS...EN DEELFIETS

Schepen Watteeuw bij de olijfgroene Trapido-deelfietsen op de park & ride aan de Galvestonsite.
Foto James Arthur Schepen Watteeuw bij de olijfgroene Trapido-deelfietsen op de park & ride aan de Galvestonsite.
Tegen eind deze week staan op de Gentse park & rides 100 deelfietsen. Voor één euro kan men daar vier uur mee door de stad rijden. De huurder moet de fiets wel terugzetten op de plek waar hij stond, zoniet dreigt de rekening op te lopen. Schepen Watteeuw hoopt de deelfietsen mee in de City Pass te krijgen.

Er waren al gele studentenfietsen, grijze ambtenarenfietsen, elektrische 'blue bikes' en nu komen daar olijfkleurige deelfietsen bij. Sinds gisteren staan er 33 fietsen op de park & rides aan de Galvestonsite, de Muide, Gentbrugge, Oostakker, de Watersportbaan en aan The Loop. Tegen eind deze week moeten dat er 100 zijn op nog een pak meer locaties.


Al vele jaren smeedt de Gentse gemeenteraad plannen voor een deelfietsensysteem. Daarbij werd steeds uitgegaan van het Brusselse en Antwerpse model waarbij de fietsen in het centrum staan en kunnen achtergelaten worden aan een huurpunt naar keuze. "Dat systeem bleek voor Gent niet haalbaar. Het zou ons anderhalf miljoen euro per jaar kosten omdat er veel logistiek bij komt kijken", zegt schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Bovendien is Gent een echte fietsstad en de meeste Gentenaars hebben al een eigen fiets. Daarom komen de deelfietsen in de rand en moeten ze teruggebracht worden naar de plaats waar ze gehuurd zijn."


Zo'n fiets huren, gebeurt via de app 'Smartbikes'. Voor de eerste vier uur betaalt men 1 euro. Voor het vijfde tot het twaalfde uur betaalt men 2 euro. Best goedkoop dus. De stad hoopt op die manier meer automobilisten zo ver te krijgen om de wagen aan de rand van de stad te parkeren en met de fiets naar de binnenstad te trekken.

Drie dagen

De fietsen zelf zijn uitgerust met gps-signalisatie. Daardoor kunnen ze te allen tijde opgespoord worden, bijvoorbeeld indien zo'n fiets gestolen wordt. "Via de app kan men problemen melden. Het is de bedoeling dat deze fietsen voor kortere periodes gehuurd worden. De maximumhuurtijd is 72 uur, maar de tarieven lopen wel op. (200 euro voor drie dagen, red.). We verwittigen de huurders via de app ook wanneer ze in een duurdere betaalschijf terecht dreigen te komen."

City Pass

Schepen Filip Watteeuw zou de deelfietsen graag laten opnemen in de zogenaamde City Pass voor Gent. Tegen december zou die er moeten zijn. Voor 60 euro per maand zou men dan de trein, de tram en de bus onbeperkt mogen gebruiken. "Het is een initiatief dat ik toejuich. Ik vrees dat de prijs voor Gent te hoog ligt. Gent is een pak kleiner dan Antwerpen en zelfs in Brussel is zo'n pas goedkoper. Ik wil laten bekijken of de deelfietsen in dat abonnement kunnen opgenomen worden. Het zou een prima aanvulling zijn."


Meer info op www.smartbikes.eu/gent