Anneleen Van Bossuyt (N-VA) na het 'uitlach-debat': "Is kijken naar alternatieven voor tram fout?"

Anneleen Van Bossuyt ziet de trambus als een alternatief voor de tram.
Kristof Pieters Anneleen Van Bossuyt ziet de trambus als een alternatief voor de tram.
"Tramsporen zijn gevaarlijk, ik heb er zelf eens mijn voet in gebroken toen ik 7 maanden zwanger was." Die zin van N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt werd op algemeen hoongelach onthaald op het debat dinsdagavond, maar ook op sociale media. "Uitlachen, is dat nu het niveau?", reageert ze. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw en De Lijn vinden haar plan alvast onrealistisch.

Op een debat van De Morgen en VTM dinsdagavond in de Vooruit heeft N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt geen al te beste beurt gemaakt. Toen het ging over het N-VA-programmapunt 'een tramvrij centrum', zei Van Bossuyt: "Tramsporen zijn gevaarlijk. Ik heb er zelf eens mijn voet in gebroken toen ik zeven maanden zwanger was." Ze werd keihard uitgelachen door de zaal, en kreeg daarna niet meer te kans haar verhaal af te maken. Ook politicoloog Carl Devos, die analist van dienst was, stak de draak met Anneleen. "Ik ken ook iemand die zich eens heeft bezeerd met de fiets. En met de auto. Misschien moeten we die vervoersmodi dan ook elimineren." Op Facebook en Twitter werd 'Trammeleen' meteen een hot topic. "Ik ben ooit eens van de schommel gevallen, weg met schommels!", klonk het onder meer.


Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw reageert: "In Antwerpen zullen ze het graag horen. Daar investeren ze wél in de tram. De tram uit Gent centrum weghalen en vervangen door een trambus is gewoon niet realistisch. Een trambus is niet zoveel goedkoper dan een tram, omdat die helemaal niet zo lang meegaat. De capactiteit van een tram is veel hoger, net als het comfort. Een trambus is hooguit goed om het tramnet uit te breiden naar de rand, voor er echte sporen komen. Bovendien is het hypocriet om de knips weg te willen en auto's terug de stad in te laten, maar dan de trams weg te willen omwille van de veiligheid van fietsers."

Anneleen Van Bossuyt.
Wannes Nimmegeers Anneleen Van Bossuyt.

Kijken naar alternatieven

Ook bij De Lijn noemen ze het plan van N-VA onrealistisch. "Op een Albatros kunnen 300 mensen, op een trambus 150", zegt Marianne Thysebaert. "De Albatros op Lijn 1 rijdt nu om de 7,5 minuten. Als je dat wil vervangen, moet er een continue ketting van trambussen rijden. Dat gaat gewoon niet."


Maar Van Bossuyt laat zich niet doen. "Uitlachen, is dat het niveau? Het rood-groene kartel pleit voor verdraagzaamheid voor iedereen, behalve voor mensen met een andere politieke mening blijkbaar. In elk geval, nu praat iedereen over de trambus, en kan ik wél mijn verhaal doen. Uiteraard moet er ingezet worden op openbaar vervoer, en uiteraard zeggen wij niet: schaf alle trams in Gent af. Wij zeggen alleen: kijk eens of er ook iets anders mogelijk is dan altijd die tram. Die is echt niet zaligmakend. De stad staart er zich blind op, terwijl er ook andere vervoersmodi zijn. Je moet verschillend verkeer zoveel mogelijk scheiden van elkaar. Trams in aparte beddingen, fietsers op aparte fietsbanen. Want toestanden zoals vandaag op de Korenmarkt of aan de Groentenmarkt, dat is gewoon levensgevaarlijk. En dat wou ik staven met een persoonlijk verhaal. Is dat naïef? Ik weet het niet. Mieke vertelde dat zij niet durfde fietsen omwille van de tramsporen. Dat was dan blijkbaar niet grappig."